Stiai ca succesul la un interviu de angajare depinde si de stilul tau si modul de abordare care ti se potriveste? Asta ar putea explica si de ce unii reusesc sa treaca de interviuri cu succes, in timp ce pentru altii reprezinta o corvoada. Te-ai gandit ca nu esti in locul potrivit? Afla ca exista patru stiluri de interviu si tu te incadrezi intr-o anumita categorie: fermecator, provocator, examinator sau empatic. Ideea apartine autoarei Anna Papalia, speaker si consultant, care a detaliat aceasta teorie in cartea Interviewology: The New Science of Interviewing (Interviologia: noua stiinta a interviului). Intr-un articol recent al revistei Success este explicat concis fiecare stil.
Stilul de interviu si calea spre angajare
Autoarea Anna Papalia a realizat o cercetare in urma careia a concluzionat faptul ca exista patru mari stiluri personale de interviu, care nu se schimba in timp, pentru ca sunt in stransa legatura cu inclinatiile noastre naturale. Clasificare este „bazata pe introversie, extraversie si pe cat de ingaduitori sau statornici suntem”.
Jurnalista Iona Brannon a analizat teoria autoarei si a descris pe scurt, intr-un articol recent al Success Magazine, stilurile de interviu: fermecator (Vreau sa fiu placut), provocator (Vreau sa fiu eu), examinator (Vreau sa inteleg bine) si empatic (Vreau sa ma adaptez).
Intelegerea acestor stiluri este importanta atat pentru intervievat, cat si pentru cel care pune intrebarile- managerul de resurse umane. De ce? Pentru ca astfel pot fi explicate anumite comportamente si reactii in timpul interviului.
Fermecatorii- „participa la interviuri din dorinta de a crea o legatura. Ei spun povesti si acorda importanta acomodarii”, spune Papalia. Sunt genul care complimenteaza intervievatorul sau impartasesc o intamplare. Este foarte dificil pentru fermecatori sa spuna NU, asa ca un aspect la care trebuie sa lucreze este sa-si dea seama ce vor, astfel incat sa nu spuna doar DA oricarui job”.
Provocatorii- cauta respect si apreciere. Le place sa demonstreze prin contestarea status quo-ului. „Provocatorii simt ca vor fi considerati calificati doar daca... vin pregatiti cu intrebari dificile si provoaca oamenii”. O recomandare ar fi sa se uite la opusul lor-empaticii- si sa inteleaga ca nu e necesar sa puna totul la indoiala.
Examinatorii-„privesc un interviu ca pe un test pe care fie il vor promova, fie vor esua. Vor sa faca bine, concentrandu-se pe profesionalism”, explica Papalia. „Examinatorii sunt atat de concentrati sa faca lucrurile corect si sunt atat de concentrati sa se asigure ca sunt vazuti ca fiind calificati pentru ca doresc sa obtina postul (…) Dar ei uita adesea sa faca o legatura”.
Empaticii- pentru ei scopul este sa se potriveasca in echipa. „Empaticii privesc un interviu ca pe o proba pentru o echipa la care doresc sa se alature. Ei pun accent pe colaborare si vorbesc in termeni de colectiv”, spune Papalia. Pentru aceste persoane riscul este sa nu mearga pregatite la interviu pentru ca au impresia ca pot spune intervievatorului doar ceea ce vrea acesta sa auda.
Totusi, e important sa cunosti si cealalta parte a baricadei. „Cunoasterea stilului de interviu al unui manager de resurse umane permite solicitantilor de locuri de munca sa isi adapteze abordarea”, iar elementul cel mai important ramane autenticitatea, concluzioneaza Papalia.