Anuntul Ministerului de Finante privind introducerea obligativitatii facturii electronice pentru tranzactiile intre firme, de la 1 ianuarie 2024, a creat panica printre antreprenori. Intr-un sondaj recent, 40% dintre firmele chestionate s-au aratat nepregatite pentru implementarea facturii electronice. Reprezentantii mediului de afaceri au subliniat faptul ca acest proces necesita resurse suplimentare, emiterea si transmiterea facturii electronice presupune un timp mai mare decat in cazul celei clasice si pot aparea blocaje.
E-factura , raportare in timp real catre autoritatile fiscale
Romania va putea incepand cu data de 1 ianuarie 2024, sa instituie facturarea electronica obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei. Masura este aplicabila pana la 31 decembrie 2026. Ministerul Finantelor a anuntat ca in perioada urmatoare vor fi stabilite categoriile de operatori economici care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia relatia business-to-business (B2B) si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Ministrul Finantelor, Marcel Bolos, a apreciat ca aceasta masura “va insemna cresterea transparentei, monitorizarea precisa a tranzactiilor si raportarea in timp real catre autoritatile fiscale, fiind un instrument valoros in eforturile noastre de a proteja bugetul public si de a asigura o concurenta echitabila intre contribuabili”.
Sistemul RO e-Factura functioneaza dupa urmatorii pasi: se emite factura electronica, ulterior emitentul incarca factura in Sistem. Urmeaza etapa de verificare, si daca facture contine toate elementele si respecta structura prevazuta, atunci Ministerul Finantelor Publice aplica semnatura electronica si o transmite catre destinatar. Daca sunt erori, emitentul este notificat pentru corectarea lor.
Avantajele si dezavantajele facturii electronice
Factura electronica, ce functioneaza deja in Romania, din iulie 2022, pentru domeniul achizitiilor publice, adica in relatia B2G (business-to-government), si pentru vanzarile de produse riscante in relatia B2B (business-to-business), are atat avantaje, cat si dezavantaje, asa cum au fost identificate de companii si antreprenori.
Beneficiile RO e-Factura, potrivit Ministerului Finantelor:
- ofera o imagine de ansamblu, in timp real, asupra executiei bugetare si a tranzactiilor in relatia relatia business-to-business (B2B);
- contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene.
- va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscala;
- sistemul va oferi date in timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare si, implicit, asigurarea necesitatii de investitii ale statului roman;
- eficienta, predictibilitate si transparenta in cheltuirea banilor de catre institutiile publice;
- va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF - Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire;
- datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evolutiei economice;
- elimina vulnerabilitatile vechiului sistem de facturare pe suport hartie.
Dezavantajele facturii electronice:
- element de birocratie in relatiile contractuale
- implica suplimentarea resursei umane
- necesita instruirea si pregatirea angajatilor pentru utilizarea sistemului
- pot aparea intarzieri in etapa de verificare de catre Ministerul Finantelor
- timpii de verificare pot duce la blocaje si ingreunarea relatiilor economice
- pot aparea intarzieri intre momentul transmiterii facturii catre sistem si comunicarea acesteia catre destinatar.
- reluarea procesului in cazul in care factura este considerata neconforma si sa fie transmisa inapoi pentru corectare.