Primele zile la un nou loc de munca reprezinta o provocare pentru un angajat. Din dorinta de a ne adapta rapid si de a face o impresie buna, adoptam uneori comportamente gresite, care in viitor pot periclita relatia cu ceilalti colegi, cum ar fi: raportarea permanenta la fostul job, emiterea de prejudecati, monopolizarea unor sarcini pentru a demonstra de ce suntem capabili, monopolizarea discutiilor sau adresarea de intrebari incomode noilor colegi. De cealalta parte a baricadei, sunt angajatii vechi ce trebuie la randul lor sa se acomodeze cu noul coleg/noua colega. Desi accentul se pune pe prima situatie, nici comportamentul unui angajat mai vechi intr-o firma fata de un coleg nou, in primele zile, nu trebuie sa fie neglijat.
Asadar, ai un coleg nou? Iata cateva sfaturi utile pentru tine. Incearca sa tii cont de ele si sa stai departe de aceste 4 atitudini care se incadreaza la categoria ASA NU:
NU incerca sa intimidezi noul coleg. Ajuta-l sa se simta binevenit!
Pentru noul tau coleg primele zile la job aduc schimbari majore, asa cum nu este cazul sa mai pui si tu presiune pe el. Nu incerca sa-l intimidezi cu intrebari nepotrivite, nu te transforma in detectiv pentru a afla de ce a plecat de la fostul job si nici nu-l pune in situatii dificile. Sa pretinzi ca noul coleg sa indeplineasca o sarcina in ritmul in care o faci tu, angajat cu vechime, reprezinta o atitudine gresita. Incearca sa-l ajuti sa se acomodeze (turul firmei, cunoasterea departamentelor, raspunsuri despre politica firmei, indrumari, daca este cazul). Nu te focusa pe a-i semnala sau sanctiona orice greseala. La inceput tuturor ne este greu intr-un loc nou. Aminteste-ti cum erai tu in prima zi la job!
NU aborda subiecte sensibile! Alege conversatiile care sa-l ajute sa se simta confortabil!
Este recomandat sa eviti sa-l intrebi pe noul coleg lucruri legate de viata lui personal (stare civila, familie, copii) sau -asa cum aminteam anterior- sa il interoghezi despre istoricul profesional si fostul angajator. Alege subiecte care nu au legatura cu munca sau viata personala pentru a descoperi daca aveti interese si pasiuni comune (carti, calatori, muzica). Puteti discuta despre pregatirea profesionala, dar intr-o maniera placuta: studii, cursuri, experienta.
NU barfi sefii/colegii cu noul angajat!
Sa-l ajuti sa se integreze in noul colectiv nu inseamna sa-l pui la curent cu barfele din companie. Gandeste-te ce parere isi va face despre tine un strain caruia ii vorbesti despre relatiile intre alti colegi, istoricul scandalurilor din firma sau nemultumirile despre sefi. In general, este recomandat sa stai departe de conflicte si sa nu judeci dupa aparente, iar ultimul lucru pe care si l-ar dori noul tau coleg ar fi un conflict in primele zile. Atunci cand ii vorbesti despre colegi sau atmosfera de lucru evita sa o faci intr-o maniera negativa.
Nu-l ignora total! Ofera-i sprijin daca iti solicita si chiar feedback!
Chiar daca la inceput va primi task-uri mai simple, este posibil ca noul coleg sa aiba nevoie de indicatii detaliate din partea ta sau a altor colegi, pentru a se obisnui cu stilul de lucru, ritmul de lucru si politica firmei. Nu te manifesta indiferent la intrebarile lui! Este greu de crezut ca veti fi cei mai buni prieteni din primele zile sau ca veti avea o relatie profesionala perfecta, dar ideal ar fi sa nu porniti cu stangul. Ofera-i raspunsuri in masura in care dispui si tu de timp, ii poti da chiar si cateva sfaturi pentru a se acomoda mai usor si daca iti solicita, ofera-i feedback! Ramai deschis si sincer si in niciun caz nu te duce sa-i raportezi sefului orice mica greseala a noului angajat!