Pozitia de manager vine la pachet cu provocari, dar si satisfactie profesionala. Daca ai reusit sa te afirmi si sa primesti aceasta functie, este momentul sa demonstrezi ca o meriti din plin. De acum performanta nu se mai masoara doar in realizarile tale, ci in eficienta si productivitatea echipei pe care o conduci. Ca lider, rolul tau este sa-i ghidezi pe ceilalti si sa intervii atunci cand este nevoie fie pentru a gestiona o situatie, fie pentru a lua o decizie sau pentru a evalua un proiect derulat de echipa.
Nu este o misiune usoara, pentru ca mai intai trebuie sa le castigi increderea oamenilor, sa iti dai seama de punctele forte ale fiecaruia si apoi urmeaza organizarea si distribuirea sarcinilor, dar si monitorizarea activitatii echipei.
Cum poti fi un manager bun? Incearca sa bifezi cat mai multe dintre urmatoarele aspecte:
- Comunica eficient!
Un lider trebuie sa transmita in permanenta in mesaj clar, sa asculte si sa ofere sfaturi cand este nevoie. Nu te aseza pe un piedestal, ci pastreaza o atitudine deschisa, incurajeaza oamenii, arata-ti recunostinta pentru meritele lor, nu-ti asuma de unul singur succesul pentru care a muncit intreaga echipa. Oamenii trebuie sa simta ca pot avea incredere in tine. Ramai un lider, nu un sef!
- Acorda atentie conflictelor!
Un mediu conflictual nu va genera performanta. Rezolvarea conflictelor interne trebuie sa fie pe lista ta de prioritati. Vor aparea inevitabil momente de tensiune intre colegi, disensiuni pe anumite teme, cum este si normal intr-o echipa formata din oameni cu personalitati diferite. Rolul tau este de mediator. Nu ignora conflictele ci incearca sa ai o interventie eficienta, corecta, sa tratezi in mod egal oamenii din echipa si sa oferi solutii pentru gestionarea situatiilor tensionate.
- Adapteaza-te rapid la schimbare!
Este esential sa dai dovada de flexibilitate, prezenta de spirit si sa te adaptezi rapid situatiilor care apar. Oamenii din echipa ta se bazeaza pe tine, iar uneori deciziile se iau contracronometru. Nu opune rezistenta in fata schimbarilor si nici nu te impune ca atotstiutor. Asculta parerile celorlalti pentru ca se pot dovedi alternative potrivite.
- Da dovada de transparenta si echitate!
In directa legatura cu primele doua recomandari, acest sfat este important pentru a crea o echipa puternica. Un manager bun trebuie sa fie transparent. Explica-le oamenilor deciziile in mod clar! Increderea se construieste si se castiga prin fapte si atitudine, autoritatea nu se impune!
- Evalueaza permanent activitatea!
Rolul de manager nu este pe viata. Trebuie sa muncesti in continuare pentru a demonstra ca meriti functia. Evalueaza constant rezultatele echipei, monitorizeaza atingerea obiectivelor, planifica strategii de eficientizare activitatii, daca este nevoie.