7 masuri pentru revigorarea turismului romanesc. Strategia propusa Ministerului Turismului de ANAT

7 masuri pentru revigorarea turismului romanesc. Strategia propusa Ministerului Turismului de ANAT

Romania se afla la coada clasamentului in Europa, in privinta banilor cheltuiti de turistii straini in tara noastra. Fara investitii, stabilitate fiscala si promovarea destinatiilor si a serviciilor turistice, Romania nu are sanse sa atraga turisti. ANAT a realizat un ghid de masuri pe care il propune Ministerului Turismului pentru sprijinirea si revigorarea activitatii de incoming (sosirea turistilor straini in Romania).

 

Turismul romanesc, resuscitat cu o promovare eficienta

In prezent, tara noastra nu beneficiaza de o activitate de incoming semnificativa, iar produsul turistic al Romaniei nu este suficient de cunoscut in strainatate, este semnalul tras de ANAT, printr-un comunicat de presa prin care solicita Ministerului Economiei si Turismului sprijin pentru promovarea sectorului turistic si atragerea de vizitatori din strainatate. Potrivit ANAT, statisticile oficiale arata ca turistii romani contribuie in proportie de 86% la cheltuielile turistice realizate in Romania, in timp ce banii lasati de straini reprezinta doar 14% din totalul cheltuielilor turistice.

Incoming inseamna aducerea de turisti straini, export de servicii, aport valutar, un factor important pentru imbunatatirea imaginii Romaniei si ”fresh money” in economie. Romania este in cautare disperata de echilibru bugetar, cauta surse noi de venituri si taieri de costuri dar ignora complet ”fresh money”. Aceste sume pot fi aduse in economia tarii cu un efort si cu o investitie minime in comparatii cu alte investitii si cheltuieli cu mult mai multe zero-uri (…) Actuala strategie propusa de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului propune o tinta de 4,6 milioane de turisti in 2035, destul de modesta fata de preconizarile anterioare. Cifra a fost injumatatita fata de tinta afirmata doar acum trei luni, de 10 milioane de milioane de turisti in 2035”, precizeaza ANAT, intr-un comunicat.

Masuri pentru revigorarea turismului romanesc

Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism vine si cu o serie de propuneri de masuri pentru a creste numarul turistilor straini:

1.Participarea activa la targurile internationale de turism. ANAT doreste ca ministerul de resort sa organizeze o licitatie unde sa castige o firma profesionista, cu rezultate internationale dovedite in promovarea internationala a unei tari.

  1. 2. Alocare financiara substantiala pentru promovare. ANAT sustine alocarea unei sume anuale de minim 20 de milioane de euro pentru promovarea turistica si a identificat sursele de finantare.
  2. Infiintarea unui OMD national.
  3. Simplificarea procedurii pentru prima de incoming. ANAT a propus modificarea procedurii pentru acordarea primei de incoming, astfel incat sa se optimizeze utilizarea eficienta a fondurilor alocate.
  4. Organizarea unei sectiuni in targurile nationale de incoming, tip business to business, unde sa fie invitati agenti de turism si specialisti in turism, in regim de ”hosted buyers”, alaturi de jurnalisti si influenceri din statele considerate „piete-tinta”. O tinta de promovare ar putea fi constituita de tarile din regiune, cu acelasi nivel de risc ca si Romania, care nu au temeri privind razboiul din Ucraina, precum Grecia, Bulgaria, Turcia, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia sau Serbia.
  5. Restructurarea procedurii de acordare a vizelor turistice pentru Romania. Posibilitatea obtinerii vizelor online, cel putin pentru statele cu risc de imigrare scazut si cu potential demonstrat de crestere a numarului de turisti si a duratei sejurului. In prezent, viza de Romania este mai greu de obtinut decat cea Schengen. In acest an Romania va primi 1,5 milioane de turisti, mult mai putin si fata de 2019, cand primea 2,7 milioane.
  6. Stabilitate fiscala. ANAT arata ca orice majorare ulterioara de impozite si taxe impusa operatorilor in turism duce la obligarea acestora de a o suporta, erodand marja de profit si bugetele de investitii. Astfel, turismul de incoming ar fi descurajat pentru urmatorii 3 ani. O cota TVA 0% pentru export de servicii ar sprijini esential turismul romanesc.

Potrivit datelor ANAT, doar 50 din cele 2.200 de agentii de turism active in prezent desfasoara activitate de incoming, iar in 2022,  Romania a avut doar 1,5 milioane de turisti straini, pe cand Bulgaria a inregistrat peste 5 milioane de turisti straini.