Motoarele pietei e-commerce din Romania au incetinit in 2022. S-a schimbat comportamentul de achizitie

Motoarele pietei e-commerce din Romania au incetinit in 2022. S-a schimbat comportamentul de achizitie

2020 si 2021 au fost anii cu cele mai mari cresteri in piata de e-commerce din Romania. Apetitul romanilor pentru cumparaturi online a crescut constant in perioada pandemiei, tara noastra inregistrand cel mai puternic avant. Izolati in case in vremuri de pandemie, cu restrictii de deplasare si masuri stricte de siguranta, romanii au accesat mai mult ca oricand platformele online de cumparaturi. Astfel, in 2020, Romania a ajuns in fruntea clasamentului in privinta comertului electronic. Si 2021 a fost un an foarte bun, insa 2022 a fost marcat de o incetinire a ritmului achizitiilor online.

 

GpeC- reasezare, cresterea competitiei, cumparare

Comportamentul de achizitie al romanilor s-a schimbat in 2022. Achizitiile online nu au mai fost facute din impuls, iar sumele cheltuite nu au mai fost atat de mari. Este adevarat, contextul economic nu a fost unul atat de favorabil. Cu un razboi la granite, care a generat dezechilibru si incertitutini, dar si cu o criza economica, ce a lovit din plin anumite categorii de romani, tentatia de a face achizitii online s-a mai redus.

Potrivit analizei publicate recent de GpeC.ro, in 2022, piata de ecommerce a inregistrat un ritm de crestere mai lent, fiind dominata de tendinte de „reasezare” in vanzare si „cumpatare” din partea consumatorilor romanilor. Au fost consultati in acest sens cei mai importanti furnizori de solutii pentru comert digital din tara (EuPlatesc.ro – procesator de plati electronice, Limitless Agency – agentie de marketing digital, NextUp Solutions – furnizor de ERP si alte solutii software pentru magazine online, VTEX – platforma enterprise de comert digital si White Image – agentie de email marketing).

Potrivit estimarile ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online) si GpeC, piata de ecommerce din Romania va creste cu aproximativ 10% fata de anul trecut, ajungand la aproape 7 miliarde de euro.

Principalii factori ai incetinitii evolutiei sectorului e-commerce din Romania sunt: cresterea numarului de magazine online, cresterea competitivitatii si schimbarea comportamentului de achizitie.

Experienta pandemiei le-a servit multor antreprenori drept lectie pentru a se orienta catre toate canalele de vanzare. Astfel, numarul magazinelor online a crescut rapid. De la branduri de cosmetice, zona de retail, imbracaminte si incaltaminte, la afaceri handmade sau cu produse ecologice, antreprenorii s-au orientat spre comertul electronic.

In ceea ce priveste cresterea competitivitatii, se remarca un interes mult mai mare fata de explorarea posibilitatilor de promovare in mediul online. Antreprenorii au investit mai mult ca oricand in reclame, parteneriate, strategii de atragere si de retentie a clientilor, soft-uri care sa le propulseze businessul.

Un aspect punctat de analiza GpeC este si modificarea comportamentului consumatorilor. Se remarca astfel o scadere a cumparaturilor facute din impuls, cumpatarea clientilor, orientarea catre catre produse mai putin costisitoare.

Potrivit datelor Limitless Agency, citate de analiza GpeC,  cele mai cumparate produse au fost din categoriile IT&C, fashion, auto, casa & gradina, carti & librarie, bijuterii, food si beauty. In crestere in 2022 au fost domeniile fashion, beauty, grocery, HoReCa, home & deco si IT&C, potrivit estimarilor reprezentantilor VTEX.

Potrivit datelor EuPlatesc.ro, valoarea medie anuala generala a unei tranzactii online este in jur de 300 de lei.