Variante pentru protejarea consumatorilor, dupa ridicarea plafonarii pretului la energie: sprijin financiar direct si accelerarea investitiilor

Variante pentru protejarea consumatorilor, dupa ridicarea plafonarii pretului la energie: sprijin financiar direct si accelerarea investitiilor

1 aprilie 2025 este ziua in care plafonarea preturilor la energia electrica si gazele naturale va fi eliminata. Masura a protejat consumatorii vulnerabili, care vor fi expusi de la aceasta data unor cresteri de pret. Autoritatile cauta in aceste momente solutii pentru a reduce in continuare din povara facturilor pentru romanii cu venituri mici si pentru un nou mecanism de sprijin. O varianta propusa ar fi acordarea de sprijin financiar direct acelor consumatori care sunt in situatii vulnerabile.

 

Protejarea consumatorilor vulnerabili si combaterea saraciei energetice

Prima reuniune a Comitetului interministerial pentru protejarea consumatorilor vulnerabili si combaterea saraciei energetice a avut loc la Palatul Victoria. Reprezentanti ministerelor si institutiilor cu rol in asigurarea stabilitatii in sectorul energetic din Romania au discutat despre solutiile pentru stabilitatea sectorului energetic si mentinerea echilibrului energetic pentru consumatorii casnici si industriali dupa ridicarea plafonarii pretului la energie, prevazuta la finalul lui martie 2025.

La reuniune a fost prezent si ministrul Energiei care a subliniat ca sunt necesare masuri pe termen scurt de stabilitate energetica, iar pe termen lung, investitii si solutii de producere si stocare a  energiei, care sa duca la scaderea pretului.

Sprijin financiar direct si accelerarea investitiilor

Variantele prezentate de Sebastian Burduja, ministrului Energiei, pentru noul mecanism de sprijin, valabil de la 1 aprilie 2025 au fost:

  • sprijin direct gospodariilor care au cu adevarat nevoie, adica acelor gospodarii aflate in pericol sa cada sub pragul de saracie dupa plata cheltuielilor cu energia pentru acoperirea nevoilor energetice;
  • revizuirea venitului minim per persoana/gospodarie in functie de care se acorda sprijinul (pragul acum este prea mic si un numar redus de oameni beneficiaza de ajutor)
  • mecanism flexibil, prin care gospodariile pot intra sau iesi din schema de ajutor, in functie de venit si de preturile energiei;
  • mecanism care elimina procesul de cerere din partea cetateanului
  • utilizarea unor mecanisme deja testate si implementate de statul roman – de exemplu carduri fizice (precum cardurile de vacanta, de alimente sau chiar de energie).

 

Totodata, pe langa componenta sociala este necesara si cea de investitii. Sebastian Burduja: “Vorbim de noi parcuri fotovoltaice si eoliene care sunt puse in functiune cu bani nerambursabili din PNRR, licitatia pentru Contractele pentru Diferenta care va sprijini energia curata, centralele electrice pe gaz, deblocarea hidrocentralelor construite in proportie de 80-90%, reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda in linie dreapta si finalizarea grupului 5 Rovinari, de la CE Oltenia”.

 

Grupurile de lucru reunite sub umbrela comitetului urmeaza sa identifice masurile adecvate, inclusiv implementarea unui nou cadru legislativ care sa intre in vigoare inainte de expirarea prevederilor actuale. Pana la 1 aprilie 2025, preturile raman plafonate si la gaze, si la energie electrica.