Cumpatati de sarbatori. Ce buget aloca romanii si ce vor pune sub brad si in cosul de cumparaturi?

Cumpatati de sarbatori. Ce buget aloca romanii si ce vor pune sub brad si in cosul de cumparaturi?

2024 a fost un an de debut al crizei economice, dar 2025 se anunta si mai dificil. Inflatia in crestere, dar si majorarea taxelor si cresterile de preturi la utilitati sunt pe lista de ingrijorari ale romanilor. Este si motivul pentru care aleg sa fie cumpatati de sarbatori. Un sondaj realizat recent arata ca doua treimi din consumatorii romani vor aloca acelasi buget pentru cumparaturile de sarbatori ca si in 2023, in timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic.

 

Ingrijorarile romanilor, la final de an

Finalul de an este prilej de bilant si planuri de viitor. Lasam un an dificil in spate, dar incepem un an la fel de complicat sau chiar mai greu, cel putin din punct de vedere economic. Planificarea cheltuielilor si cumpatarea sunt cuvinte de ordine, in cadrul sarbatorilor de iarna. Daca cei cu bugete mari nu se gandesc sa faca economie, majoritatea romanilor, cei care au venituri modeste, isi calculeaza fiecare cheltuiala.

Potrivit studiului realizat de Offerista, numit „2024 Holiday Shopping Report”, derulat la nivel european, in aceasta toamna, sunt semnale ca romanii vor aborda sarbatorile cumpatat.

Inflatia este o preocupare majora la nivel european. Totodata, cresterea costurilor, pretul energiei si presiunile financiare personale influenteaza cumparatorii sa se concentreze asupra cheltuielilor esentiale, in special asupra alimentelor si bauturilor.

In Romania, cei chestionati in cadrul sondajului au raspuns astfel:

  • 72% - principala problema care ii ingrijoreaza este inflatia
  • 56% - ingrijorati de cresterea preturilor la energie/gaze
  • 39% - ingrijorati de sanatate
  • 35% - au temeri legate de situatia financiara proprie.

Organizarea bugetului pentru sarbatori

In acest context, bugetul de sarbatori se va concentra pe articole esentiale. In privinta cadourilor de Craciun, romanii au raspuns ca vor lua in considerare raportul calitate-pret, promotiile si posibilitatea de a achizitiona totul dintr-un singur loc.

Doua treimi din consumatorii romani vor aloca acelasi buget pentru cumparaturile de sarbatori ca si in 2023 (65,13%), in timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic.

Ce vor pune romanii in cos de sarbatori?

40% dintre romani se gandesc sa se limiteze la maximum 1000 de lei pentru cumparaturile de Craciun. 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, in timp ce 22% vor cheltui intre 1.000-2.000 de lei anul acesta de sarbatori.

Potrivit studiului Holiday Shopping Report, principalele categorii de achizitii pe care le au in vedere romanii de sarbatori sunt:

  • mancarea si bauturile (52%)
  • decoratiunile si alte produse pentru casa (42%)
  • hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%)
  • cosmetice si parfumuri (24%)
  • jucariile (20%).

Studiul a fost realizat in format online in perioada septembrie-octombrie si a vizat consumatori cu varste de peste 18 ani de pe 8 piete europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franta, Ungaria, Italia, Romania, Spania si Ungaria).