Povestea imperiului Alibaba: Sesam al internetului, deschide-te!

Povestea imperiului Alibaba: Sesam al internetului, deschide-te!

In epoca vitezei informationale si a tehnologiilor performante, substitutia shoppingului traditional cu cel online s-a conturat ca o consecinta normala a modernizarii mediilor de comunicare si a adaptarii la cerintele pietei actuale.

Un business care respecta aceste criterii ale prezentului isi castiga clientela viitorului, prin bogatia de avantaje pe care le exploateaza in favoarea cumparatorului. Fara indoiala, cele mai importante sunt timpul minim de livrare a produsului, accesibilitatea la gama diversificata de servicii si produse, usurinta cu care se poate realiza tranzactia. Tot ce isi doreste utilizatorul se obtine cu cateva click-uri, fara pic de efort sau stres.

Desi de origine chineza, Alibaba este compania de e-commerce care a reusit sa faca istorie la Bursa de Valori din New York. Pe lista competitorilor cu renume mondial, alaturi de Amazon, e-Bay, Wal-mart, Alibaba nu are de ce sa isi dispute suprematia, pentru ca rezultatele vorbesc de la sine.

A ajuns un gigant global, cu 35.000 de angajati (cf. 2015) si peste 90 de sedii, dupa cum o confirma rezultatele oficiale. Site-urile lui Alibaba, dintre care cele mai populare sunt Taobao, Tmall sau AliExpress, reprezinta peste 80% din totalul de vanzari online din China, bucurandu-se de peste 100 de milioane de vizitatori pe zi.

Grupul Alibaba activeaza in domeniul comertului online, a fondurilor de investitii online, a serviciilor mobile si a celor de cloud computing. Compania vinde mai mult decat Amazon si Ebay la un loc, fiind un fenomen al e-commerce-ului. Alibaba este pentru China ceea ce Amazon, eBay, Pay Pal si Yahoo reprezinta impreuna pentru SUA. In 2013, tranzactiile comerciale intermediate de Alibaba au fost de 248 mld. USD, depasind cifrele combinate ale lui Amazon si eBay. Pe site-ul companiei, se mentioneaza ca acest business va exista cel putin 102 ani.

Cum reuseste un business sa ajunga la o valoare de piata de peste 200 de miliarde de dolari? Care este secretul succesului unei companii ca Alibaba, considerata un fenomen mondial, cu cea mai rapida evolutie a veniturilor din istoria Chinei?

Povestea imperiului Alibaba pare, la prima vedere, atat de ireala, incat se poate confunda cu un scenariu de film. De fapt, istoria companiei Alibaba este cea mai buna metafora a muncii asidue, zilnice, puse in slujba unui vis maret: asezarea Chinei pe harta lumii, in calitate de furnizor de internet fiabil.

In anul 1995, Jack Ma, fondatorul Alibaba, facea o descoperire care avea sa-i schimbe destinul. Folosind pentru prima data internetul, Ma a realizat o cautare dupa cuvintele „China” si „bere”. A ramas suprins cand a vazut ca nu i s-a returnat nici un rezultat. Toate informatiile erau furnizate atunci cand cautarea era realizata in limbi precum engleza sau germana. Avand un simt antreprenorial desavarsit, Jack Ma a simtit oportunitatea, lansand un site de traduceri care a avut succes, profitand  totodata de intensificarea comertului dintre China si Statele Unite ale Americii. Inca din 1995, Jack credea cu tarie in observatia sa: Internetul va schimba lumea si va schimba China”.

 

Jack Ma, antreprenorul genial deghizat in profesor de engleza

 

Jack Ma s-a nascut in orasul Hangzhou din provincia chineza Zhejiang.

Inca de copil, a simtit o inclinatie pentru limbile straine. Si-a dorit sa invete limba engleza si, desi conditiile nu ii erau propice, a facut tot ce i-a stat in putinta ca sa iasa victorios.

Micutul Jack mergea cu bicicleta 45 de minute in fiecare zi spre un hotel din apropierea provinciei sale, ca sa discute cu turistii cazati acolo. Ambitia si capacitatea de adaptare, doua trasaturi esentiale pentru un antreprenor, se remarcau la el, inca din tinerete. Ma le oferea turistilor servicii de ghid gratuite, numai pentru a avea sansa de a asculta si invata limba engleza.

Ulterior, a urmat cursurile Hangzhou Teacher's Institute, unde a fost acceptat la a patra incercare, după ce a picat de trei ori examenul. Esecul nu l-a descurajat. In 1988 si-a obtinut licenta in Limba Engleza, devenind apoi lector universitar la catedra de engleza si comert universitar din cadrul Universitatii Hangzhou Dianzi.

 

7 lucruri mai putin cunoscute despre Jack Ma:

 

1.  Ideea primului sau business se naste in SUA. Aflat in vizita la un prieten, in Statele Unite ale Americii, Jack Ma este impresionat de “secretele” internetului. Observand discrepanta intre putinul de informatie accesibila in China vs. boom-ul informational din SUA, Jack pune bazele primei sale afaceri. China Pages a fost un site prin care erau centralizate companiile chinezesti cautate de clientii din strainatate.

2. China Pages este considerata si prima afacere in mediul online a Chinei. De asemenea, este modelul predecesor al lui Alibaba.

3. Potrivit publicatiei Daily Mail, in anii '90 Ma a aplicat pentru un loc de munca la un restaurant KFC, dar a fost refuzat.

4. Forrest Gump este modelul pe care il admira

Tot intr-un interviu, Ma a declarat ca personajul interpretat de Tom Hanks este un model pentru el, fiind de parere ca triumful lui Gump in fata greutatilor poate servi drept inspiratie. "Eroul meu este Forrest Gump - chiar imi place! Am vazut filmul de zece ori. De fiecare data cand mă frustreaza ceva ma uit la film", a declarat Ma.

5. In 1999, Ma a pus bazele companiei Alibaba, un site business-to-business care serveste in prezent mai mult de 79 de milioane de membri din toata lumea. Business-ul s-a creat cu ajutorul muncii dedicate si a respectului aratat pentru o valoare atat de importanta ca prietenia. Ma a strans 18 prieteni in apartamentul sau, cu o singura camera, si a gandit de la A-Z traiectoria lui Alibaba. Initial, Alibaba a fost un serviciu care ajuta micile afaceri din China sa foloseasca internetul pentru a se conecta la pietele din toata lumea. Astazi, Alibaba este cel mai mare serviciu de e-commerce din China, o tara in care internetul este folosit de mai mult de 600 de milioane de utilizatori.

6. Ianus, una dintre cele mai vechi divinitati din mitologia romana, simbolizeaza cu succes filozofia de business a lui Ma. Considerat zeu protector al Romei, Ianus a fost infatisat cu doua fete opuse: una privea inainte, cealalta, inapoi. Cele doua fete, trecut si viitor, sunt coordonatele care se regasesc in filozofia de business a lui Ma. Astfel, rivalitatea cu Silicon Valley a fost un reper definitoriu inca de la inceput: "De cand lucram la China Pages spuneam intruna ca rivalii nostri nu sunt website-uri interne, ci internationale", declara Ma in 1999. "Competitorii nostri nu sunt in China, ci in Silicon Valley din America. Trebuie sa preluam spiritul muncitor din Silicon Valley". Privirea catre trecut, spre America, nu a fost neglijata nici o secunda. Rivalitatea s-a transformat, in mainile unui antreprenor genial ca Ma, intr-o promisiune de perfectionare constanta, lucru recunoscut astazi in reusita companiei Alibaba.

7.  Jack Ma este aproape atehnic

Desi a fondat un gigant mondial in tehnologie, Jack Ma nu este prietenul cel mai bun al tehnologiei. Intr-un interviu, Jack a declarat, fara urma de eschiva sau dorinta de a infrumuseta adevarul pentru canalele media, ca: "Singurul fel in care stiu sa folosesc computerul e ca sa trimit si sa primesc mailuri si sa navighez pe internet". In timpul liber, Jack este preocupat de poker si medicina traditionala.

 

De ce se numeste compania Alibaba?

Numele companiei Alibaba a fost ideea fondatorului, la care s-a decis, in urma realizarii unui experiment social. Jack Ma povesteste cu drag aceasta amintire: “Intr-o zi ma aflam intr-o cafenea din San Francisco si mi-a venit ideea ca Alibaba ar fi un nume ideal. Apoi a venit chelnerita spre masa mea si am intrebat-o: “Ai auzit de Alibaba?”  Dupa ce mi-a raspuns afirmativ, am intrebat-o ce anume stie. Ea mi-a raspuns imediat cu formula: «Sesam, deschide-te!» Am iesit pe strada si am intrebat inca 30 de persoane daca stiu ce inseamna Alibaba. Oameni din India, din Germania, din Tokyo, din China... toti stiau de Alibaba.”

Jack Ma a facut repede conexiunea cu ceea ce va reprezenta numele Alibaba in business-ul sau. Conotatia pe care i-o aroga este aceea a unui om de business inteligent si altruist, care isi ajuta comunitatea. Usor de pronuntat, cunoscut de toti, Alibaba va reusi sa deschida usa viitorului, a comunicarii globale, spre companii. Un detaliu amuzant este faptul ca cei de la Alibaba au inregistrat si numele de “Alimama”, in cazul in care cineva “se trezea sa se casatoreasca cu noi”, marturisea Jack.

Povestea lui Alibaba a inceput cu 60.000 de euro stransi de la toti prietenii. O cheta care nu ar fi dat rod fara viziunea, forta antreprenoriala, leadership-ul entuziast al lui Jack Ma, angrenate in directia indeplinirii unui scop maret, care a schimbat statutul Chinei.

In ciuda greutatilor si a esecurilor intampinate, Jack Ma a aratat lumii intregi ca atunci cand iti doresti ceva cu adevarat, universul conspira in favoarea ta. Dar, pentru a atrage aceste forte favorabile este nevoie de munca, dedicare, optimism, si dorinta de a crede in oameni.

Pentru publicatia Yourstory, Jack Ma a oferit o adevarata lectie de viata, dovedind ca nu banii au fost motorul de actiune care l-au motivat, ci dorinta de a produce o schimbare semnificativa pentru societate: “Intotdeauna imi spun mie ca nu ne-am nascut pe acest pamant ca sa lucram, ci ca sa ne bucuram de viata. Ne aflam aici pentru a face lucrurile mai bune unul pentru celalalt, nu ca sa muncim. Daca toata viata inseamna numai munca, cu siguranta, va veni o zi cand vei regreta acest lucru.”

Astazi, Jack Ma este unul dintre cei mai bogati oameni din China, averea lui fiind evaluata la 23,7 miliarde dolari, alaturi de detinatorul grupului de centre comerciale si cinematografe Wanda, Wang Jianlin, a carui avere este de 31,5 miliarde de dolari si Li-Ka Shing, cu 34 miliarde dolari. Dar “ieri”, Jack Ma era profesorul de engleza care traia cu doar 15 dolari pe luna!

 

Surse: alibabagroup.com, Wikipedia, Wall-street, Business Magazin, yourstory.com