Cu totii am simtit ca nu ne putem incepe dimineata fara a savura o cafea buna, care sa ne revigoreze si sa ne redea buna dispozitie. Nu mai este o noutate pentru nimeni ca ritualul cafelei creeaza dependenta, iar gama diversa de arome de pe piata ne ingreuneaza pastrarea unui echilibru in ceea ce priveste consumul moderat de cafeina.
Dar cati dintre noi stiu cate lingurite de zahar sunt intr-o simpla cafea?
Action on Sugar, o organizatie guvernamentala care cerceteaza efectele zaharului asupra sanatatii, a descoperit ca 98% din cele 131 de arome din marile lanturi de cafenele ar trebui sa poarte o eticheta rosie, pentru a isi avertiza clientela asupra nivelului marit de zahar din bauturi.
Britanicii sunt principalele victime, intrucat bauturile la moda pe care le consuma, aproape zilnic, contin pana la 25 de lingurite de zahar intr-o singura portie. Branduri mari, precum Starbucks sau Costa Coffee, vand bauturi care contin de trei ori mai mult zahar decat doza zilnica recomandata pentru adulti.
Aceste date ii afecteaza si pe consumatorii romani, care sunt clientii fideli ai unor nume ca Starbucks (lant prezent pe piata locala din anul 2007) sau care doar beau cafea in mod excesiv.
Siropurile aromate, ciocolatele calde si ceaiul sunt la fel de pline de zahar si de nocive, pe termen lung, pentru sanatatea organismului. In acest context, Action on Sugar le-a propus cafenelelor vizate sa reduca nivelul de zahar din bauturi.
Astfel, Starbucks a declarat, pentru publicatia The Guardian, ca incearca o reducere de 25% din zaharul adaugat in bauturi, pana in anul 2020. De asemenea, Costa Coffee ia in calcul o reducere a cantitatilor de zahar si sare din bauturile comercializate, incepand chiar din luna aprilie a acestui an.
Rezultatul publicat de organizatia Action on Sugar trage un semnal de alarma asupra lipsei de transparenta si informare publica din industria alimentara, cu precadere asupra multitudinii de alimente si bauturi nesanatoase existente pe piata actuala.
In ciuda acestor statistici, cafeaua ramane una dintre cele mai consumate bauturi la nivel mondial, fiind cea mai vanduta marfa din lume, dupa petrol. Cu o industrie de profil in valoare de 20 de miliarde de dolari, cafeaua este mai mult decat un business de succes.
Exista o adevarata cultura a cafelei, care se armonizeaza si “se reinventeaza” in mod periodic, in functie de gusturile si preferintele consumatorilor din lumea intreaga.
Insa, din pacate, despre efectele negative ale cafelei asupra sanatatii nu se vorbeste atat de des cat ar trebui.
Sursa: The Guardian