Cercetatorii au inventat termenul de “inteligenta emotionala” la inceputul anilor ’90, dar liderii din mediul business sunt cei care si-au insusit conceptul, prin punerea lui in practica.
Potrivit inteligentei emotionale (EQ), succesul este influentat in mod puternic de calitati personale ca perseverenta, autocontrolul, si capacitatea de a te conecta la cei din jurul tau.
S-a scris mult despre imbunatatirea coeficientului de EQ al angajatilor, insa la fel de important este ca mangerii unei companii sa caute, inca de la interviurile de angajare, oameni care detin un scor mare de inteligenta emotionala.
Angajatii cu un EQ ridicat sunt cei care se remarca in munca de echipa, stiu sa se ajusteze la schimbari si proiecte noi, iar darul flexibilitatii nu este strain de ei.
Un teanc de diplome si recomandari paleste in fata detinerii unor astfel de competente personale. Oricat de inteligenta este o persoana, pentru a reusi are nevoie de acest set de aptitudini oferite de inteligenta emotionala.
In cartile sale, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More than IQ si Working With Emotional Intelligence, Daniel Goleman prezinta cinci categorii de inteligenta emotionala.
Pentru a angaja candidati care sa prospere la locul de munca, un manager trebuie sa se uite dupe urmatoarele 5 caracteristici esentiale:
1. Constiinta de sine: Daca o persoana are un simt sanatos de constiinta de sine, isi va intelege atat calitatile puternice, cat si slabiciunile. O astfel de persoana va invata din orice tip de critica constructiva si va pune in aplicare sfaturile primite.
2. Autoreglementarea: O persoana cu un EQ mare isi va arata intotdeauna emotiile. Nu se va cenzura, insa va avea grija sa nu depaseasca anumite limite ale “expunerii”.
3. Motivatia: Oamenii cu inteligenta emotionala sunt persoane care nu pot trai fara sa se motiveze constant. Acestea nu se multumesc cu titluri sau bani. O ambitie interioara, mult mai puternica, le anima dorinta de a reusi profesional si de a se perfectiona.
4. Empatia: O astfel de persoana este empatica si intelege bine sentimentele celor din jur, cu care se conecteaza imediat la un nivel emotional. Va veti da seama daca aveti o astfel de persoana in echipa, deoarece aceasta raspunde cu autenticitate la cererile din jur, oferind ajutor si sfaturi ori de cate ori este nevoie.
5. “People skills”: O persoana cu inteligenta emotionala se integreaza rapid in echipe, castigand increderea si aprecierea celor din jur. Ea evita certurile de orice natura si iubeste compania oamenilor.
Studiile si experienta arata ca investitia in inteligenta emotionala (EQ) aduce un mare beneficiu companiilor: angajatii sunt motivati, entuziasti, unesc echipa, iar rezultatele lor sunt pe masura.
Sursa: Entrepreneur