Gestionarea substantelor periculoase: cum asiguri protectia angajatilor

Gestionarea substantelor periculoase: cum asiguri protectia angajatilor

La nivelul întregii Uniuni Europene s-au dezvoltat ghiduri și instrumente destinate angajatorilor care desfășoară activități cu agenți chimici periculoși, pentru a reduce expunerea angajatilor la substanțe periculoase la locul de muncă. În ultimii douăzeci de ani unele substanțe extrem de periculoase (azbest, clorură de vinil) au fost interzise sau restricționate, pentru că s-a demonstrat legătura de cauzalitate între aceste substanțe și condiții medicale severe (cancer hepatic, boli pulmonare, etc). Cu toate acestea, în Sondajul european privind condițiile de muncă, în 2015, 18 % din angajații participanți au declarat expunerea la produse sau substanțe chimice timp de cel puțin un sfert din timpul de lucru.

Prin substanțe periculoase se înțelege orice substanță gazoasă, lichidă sau solidă, inclusiv aerosoli, vapori, produse chimice prelucrate, substanțe generate în timpul procesului de producție (fum, gaz) sau substanțe utilizate (petrol, praf de făină, etc) care prezintă un risc pentru sănătatea sau siguranța angajaților.

Expunerea la substanțele periculoase, în funcție de perioada și modalitatea de expunere, poate duce la probleme de sănătate variate, de la unele minore și pe termen scurt, până la condiții medicale severe, chiar fatale. Printre cele mai întâlnite probleme de sănătate menționăm:

-          Alergii și iritații (ale ochilor, ale pielii),

-          Boli respiratorii, astm,

-          Cancer (cancer de piele, cancer pulmonar, leucemie, cancer al cavității nazale, etc),

-          Malformații congenitale sau probleme ale sistemului de reproducere,

-          Boli de piele,

-          Otrăvire.

Cum se asigură angajatorul că angajații săi sunt protejați de substanțe periculoase

În legislația națională, HG 1218/2006 cu modificări și completări ulterioare stabilește cerințele minime de securitate și sănătate în muncă pentru asigurarea protecției muncitorilor împotriva riscurilor agenților chimici, cerințe preluate din Directiva Agenți Chimici (DAC) și Directiva Agenți Cancerigeni și Mutageni (DCM). De asemenea, HG 1093/2006 cu modificări și completări stabilește cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru protecţia lucrătorilor împotriva oricăror riscuri cauzate de expunerea la agenţi cancerigeni sau mutageni la locul de muncă.

Principalii piloni care asigură protecția angajaților

  1. Evaluarea riscurilor

Pentru un proces corect și complet de evaluare a riscurilor expunerii la substanțe periculoase care să stea la baza măsurilor ulterioare, trebuie desemnată o echipă responsabilă, formată din angajatori, administrație, structuri de management, dar și lucrători. Astfel, echipa extinsă poate determina și identifica mai multe situații de risc generate de substanțe periculoase. Tinând cont de dinamica mediului de lucru, aceste evaluări trebuie derulate periodic și actualizate pentru a reflecta situația reală.

  1. Sisteme de prevenire a riscurilor

Având la bază o evaluare reală a riscurilor, atât angajatorii, cât și lucrătorii trebuie să înțeleagă importanța măsurilor de prevenție și să respecte măsurile de securitate și sănătate în muncă. Conform reglementărilor UE, angajatorul are obligația de a implica lucrătorii în procesul de evaluare a riscurilor, de a-i informa despre substanțele cu care ar putea intra în contact și riscurile expunerii, despre rezultatele măsurătorilor. În plus, angajatorul trebuie să asigure personalului instructaj periodic de siguranță și securitate în muncă. Este important ca lucrătorii să își asumeaplicarea tuturor măsurilor pentru propria siguranță, dar și a celorlalți din companie.

  1. Implementarea măsurilor de control

Prima măsură de control de care angajatorul este responsabil este eliminarea uzului de substanțe periculoase prin schimbarea de procese sau produse. Dacă această eliminare nu este posibilă, atunci se va încerca înlocuirea substanțelor periculoase cu unele nepericuloase sau mai puțin periculoasă. Dacă eliminarea sau înlocuirea nu pot fi realizate, atunci următoarea măsură este prevenirea sau reducerea expunerii lucrătorilor la substanțe periculoase prin soluții tehnologice sau prin alte măsuri (reducerea personalului expus, a duratei de expunere, etc). Ultima măsură din listă este echipamentul individual de protecție, doar dacă celelalte măsuri de control nu pot fi complet implementate. Angajatorul trebuie să țină cont și de riscurile pentru categorii specifice (femei însărcinate, persoane cu anumite condiții medicale), atunci când angajează și informează personalul.

Eliminarea sau reducerea semnificativă a riscurilor prin gestionarea eficientă a substanțelor periculoase va duce la creșterea calității vieții lucrătorilor și familiilor lor, dar și la eficientizarea costurilor angajatorilor.