“Frumusetea este limbaj. Frumusetea este universala. Frumusetea este o stiiinta. Frumusetea este un angajament.” Aceste cuvinte fac parte din misiunea brandului L’Oreal, liderul mondial pe piata de cosmetice.
Care este reteta succesului pentru o companie care vinde la fiecare secunda aproape 90 de produse marca L’Oreal? Si care se mentine, timp de un secol, in topul alegerilor reprezentantelor sexului feminin?
In mod cert, ca sa devii lider global plecand de la zero, afacerea are mai intai nevoie de inovatie, urmata fiind de consolidarea atenta pe piata. Brandul L’Oreal a inceput cu un singur om, Eugène Schueller, un talentat chimist care a inventat, in Parisul anului 1907, un produs ce avea sa ramana in istorie: prima vopsea de par sintetica.
Prima etapa, cea a inovatiei, a existat din plin in cazul lui L’Oreal, dar a fost dificila. Eugene renunta la ore bune de somn pentru a lucra la vopseaua de par, iar ziua alerga pe strazile Parisului, incercand sa isi vanda produsul in saloanele care abia binevoiau sa ii deschida usa. Dar pentru a genera interes public si a fi vandut, produsul nu trebuie sa aduca numai ceva nou, ci si sa spuna o poveste.
“Povestea” nu se spune niciodata singura. Afacerea lui Eugene s-a transformat in Compania Franceza pentru Vopseluri Inofensive. A fost nevoie de o investitie din partea unui contabil, pentru ca Eugene sa isi poata plati primul sau angajat, in anul 1909. Apoi produsul a inceput sa faca primii pasi timizi in publicitate, fiind mentionat in reviste ca La Coiffure de Paris.
Afacerea lui Eugene a crescut iar in anul 1934 cumpara firma franceza Monsaron. Achizitia i-a oferit lui Eugene cadrul necesar pentru lansarea celui de-al doilea produs: primul sampon fara sapun, pe nume Dop.
Aceste miscari i-au dat companiei, cunoscute deja sub numele de L’Oreal, curajul de a se orienta spre noi achizitii de brand, pentru largirea portofoliului.
In anul 1960. L’Oreal a cumparat nume ca Lancome si Garnier si a creat parfumurile Gay-Laroche, care stau la baza unor branduri de lux precum Ralph Lauren, Lancome si Giorgio Armani. In afara gamelor L’Oreal, compania detinea si brandurile Maybelline, asa ca este de inteles de ce s-a aflat, in mod detasat, in fruntea vanzarilor de cosmetice.
Lozul cel mare, pe care a mizat compania L’Oreal, este identitatea distincta oferita fiecarui brand, in dorinta de a rezona cu cat mai multe segmente de consumatori.
Cel mai clar exemplu este profilul brandului Maybelline, asociat cu o personalitate tanara si puternica din New York, in ciuda faptului ca este detinut de o companie crescuta si nascuta in Franta.
Lindsay Owen-Jones, director general L’Oreal, preciza ca diversificarea a fost strategia pe care si-a dorit-o de la bun inceput: “Am depus un efort constant si constient pentru a diversifica originile culturale ale brandurilor noastre.” Cand compania a cumparat Maybelline pentru 758 de milioane de dolari, in 1996, au accentuat intentionat specificul american al produselor, prin lansarea unor produse ca Maybelline Miami Chill, in acelasi timp amplasand ecrane publicitare in Manhattan. Rezultatul s-a vazut in dublarea vanzarilor, din anul 2003.
Compania L’Oreal a avut avantajul de a nu se teme niciodata de piata internationala, pe care a ajuns s-o cucereasca.
Astazi, compania se ocupa de cinci domenii: ingrijirea parului, vopsirea parului, cosmeticele, parfumurile si produsele de ingrijire a pielii. Potrivit ultimelor date facute publice, L’Oreal a inregistrat o cifra de afaceri anuala de peste 25,26 miliarde de euro in anul 2015.
Mai mult decat aportul calitativ incontestabil al produselor, L’Oreal aduce un statement definitoriu pentru tipul de consumator.
Sub egida sloganului “Pentru ca meriti!”, rostit de celebritati si figuri iubite de public (ca Ben Affleck sau Jennifer Aniston), identitatea brandului stabileste o conexiune cu dorintele de afirmare ale consumatorului. Se pune accent pe libertatea consumatorului de a alege in ce poveste vrea sa se implice si cu ce moda vrea sa fie asociat.
Fie ca este vorba de eleganta italiana, de frumusetea frantuzeasca, de moda newyorkeza, compania L’ Oreal nu se sfieste sa propage in lume mesaje unice, dar care pastreaza un filon comun: puterea frumusetii incepe cu tine.
Stiati ca?
- compania dezvolta peste 3000 de retete de infrumusetare anual
- 3,3% din vanzari sunt investite in cosmetica si dermatologie anual
- compania a inceput cu un singur angajat, iar astazi L’Oreal aduna peste 80.000 la nivel global
- L’Oreal sustine in fiecare an evenimentul L’Oreal Brandstorm, care se adreseaza studentilor din 43 de tari. Tema este marketingul, iar premiul intai este in valoare de 10.000 de dolari
Surse: Wikipedia, L’Oreal.com, Matt Heig- Mari succese ale unor branduri renumite