Cum inoveaza companiile de succes

Cum inoveaza companiile de succes

Cum se naste o idee de business inovatoare

Initial, Buffer a fost o aplicatie pentru mobil care iti aduna la un loc "tweet-urile" de pe faimosul site de socializare si le trimitea automat intr-un singur calup.  Beneficiul este ca abonatii din Twitter primesc mai multe mesaje mici, trimise pe rand. Astfel, poti sa fii mai precis, gratie informatiilor comasate.

In prezent, Buffer functioneaza si cu Facebook si LinkedIn, iar acum ruleaza cu iOS, Android si numeroase extensii de browsere.

Deepak Sharma, Director marketing Wipro, este de parere ca atunci cand Joel Gascoigne a inceput proiectul Buffer, nu s-a gandit sa revolutioneze industrie. Tot ce  si-a dorit era un mod mai usor pentru a distribui continut valoros in social media, fara sa fie nevoie sa dea tweet-uri repetate sau sa programeze postari la nesfarsit. Asa ca a adunat feedback de la oamenii care foloseau platforma si a construit o aplicatie care sa raspunda nevoilor publicului. O simpla idee i-a adus o companie de milioane de dolari. Iar acum Buffer adauga chiar un instrument de customer service in Twitter.

Desi TweetDeck fusese deja creat pentru a controla fluxurile de pe Twitter, Gascoigne si-a dat seama ca utilizatorii au nevoie de mai multa automatizare si acces la alte platforme. Fara viziunea lui din afara asupra lacunelor lui Twitter, Joel nu ar fi putut sa construiasca solutia.

De multe ori, cele mai bune inovatii apar de la incepatorii in industrie sau angajatii care nu se afla neaparat la un nivel superior in afaceri. Un alt exemplu este cel al fondatorului Uber, care nu  a lucrat niciodata in industria de taxi. Dar s-a uitat la tarifele scumpe, la timpul de asteptare, la standardele slabe oferite clientului si si-a zis “Putem sa facem mai bine.” Rezultatul il stim cu totii: o aplicatie care te ajuta sa iti rezervi o masina de taxi care respecta standardele inalte. Clientii au iubit schimbarea.

Cum poti aplica o asfel de inovatie in industria in care activezi?

 

Cultiva-ti mentalitatea de “outsider”

Toate companiile se zbat sa inoveze. In functie de marimea companiei, ierarhia poate sufoca creativitatea, printr-o gandire incastrata in sabloane deja existente si calcule de venituri.

Rezultatul este ca acest tip de gandire va stagna si ucide compania.

De aceea, antreprenorii trebuie sa se uite intotdeauna la compania lor cu o viziune “din afara.” Pentru a iti ajuta compania sa puna in practica o viziune de outsider, incercati aceste 5 strategii ale companiilor de succes:

1. Gandeste ca un designer. Pune-i pe utilizatori pe primul loc

Pentru a crea ceva de calitate, provoaca in mod constant status quo-ul afacerii. Vizualizeaza-ti produsul cu ochii unui outsider, incercand sa iti dai seama ce defecte ar putea ei sa observe. Designerii activeaza in business-ul crearii solutiilor elegante, iar cele mai bune inovatii din ultimii ani au aparut in aceasta zona.

Un exemplu este Airbnb. Nu a fost prima companie care sa imbunatateasca modelul de folosire in comun a produsului, dar designerii au vrut sa diferentieze compania prin site-ul care sa fie centrat pe user.

Aceasta gandire a contribuit la popularizarea companiilor, de la GE Healthcare pana la Bank of the West, si recent IBM,  facandu-le sa regandeasca importanta userului si functionalitatea, mai mult decat caracteristicile pe care mizau.

2. Angajeaza oameni multifunctionali

Intreaga ta echipa, nu numai conducerea, trebuie sa cunoasca si sa promoveze aceasta viziune de outsider.

Oricat de revolutionara iti consideri gandirea, echipa ta de vazari s-ar putea sa fie reticenta la adoptarea noilor strategii. Schimbarile din tehnologie cer ca echipele tale, care se ocupa de inovatie, sa detina oricum un set de competente diverse, indiferent de industrie.

Crearea de produs si experienta utilizatorului sunt strans legate in ziua de astazi, mai ales cand este vorba de livrarea digitala.

Timpul dedicat cercetarii si dezvoltarii customer service-ului s-a redus, lucru care forteaza colaborarile intense. Oamenii din diferite departamente ar trebui sa lucreze impreuna pentru a face brainstorming.

3. Explica-ti produsul unui copil de 5 ani

Inainte de a te lansa pe piata, intreaba-te daca i-ai putea explica produsul tau unui copil de gradinita, prin inlocuirea discursului stiintific si sofisticat cu cel colocvial.

Cu cat ai o explicatie mai simpla, cu atat o sa inteleaga mai multi oameni descrierea produsului sau serviciului tau. Concentreaza-te intotdeauna pe cel care va primi informatia!

4. Bazeaza-te pe ideile din trecut

Amazon Web Services (AWS) este un exemplu optim de companie care s-a diferentiat in industrie, fara a crea neaparat o noua solutie. Insa cei de la Amazon au abordat acest domeniu cu o privire “proaspata”.

Astazi, AWS are un venit mai mare 1.5 miliarde de dolari.

5. Lanseaza-te numai cand piata este pregatita

Timing-ul este esential, in ceea ce priveste succesul produsului. Multe idei geniale au esuat pentru ca s-au lansat inainte ca piata sa fie pregatita. Fie au intrat prea devreme pe piata (cand nu exista nevoia produsului), fie prea tarziu (cand deja existau solutii alternative mai bune decat produsul tau).

Conceptul tau trebuie rafinat din nou daca nu poti raspunde la intrebarea: “De ce are nevoie lumea de produsul meu, in acest moment?”

Chiar daca nu esti inventatorul unei idei, poti oricand sa aduci o abordare inedita, asa cum s-a intamplat in cazul aplicatiei Buffer.

Intotdeauna vei avea nevoie de o perspectiva noua din care sa iti analizezi serviciile pe care le oferi pe piata.

 

Autor: Deepak Sharma, Director marketing Wipro

Traducere: Diana Petroiu

 

Sursa: Entrepreneur