Un antreprenor se confrunta in fiecare zi cu o realitate destul de grea si paradoxala: lipsa de control pe care o are. Acest paradox este provocat de urmatorul context: cererile clientilor se schimba in mod regulat, cresterea competitorilor nu poate fi stopata, iar viteza schimbarilor tehnologice este greu de anticipat.
Lumea incepe sa functioneze dupa o logica volatila, iar produsele, procesele si oamenii creeaza numai avantaje concurentiale pe termen scurt. Pana si angajatii par mai greu de pastrat decat se intampla acum cativa ani, pe piata muncii. In acest context, ce ar trebui sa faca un antreprenor pentru a obtine un succes durabil in business?
Raspunsul se gaseste in atentia si strategiile pe care le indrepti spre cultura organizationala.
Cultura organizationala este unicul aspect al companiei care nu este conditionata de dependente externe. Tehnologia se schimba si evolueaza. Oamenii vin si pleaca. Pietele cresc. Dar o cultura puternica a companiei poate fi singurul sprijin constant, care va pregati terenul pentru obtinerea unor avantaje pentru business-ul tau, in fata competitiei.
Pentru a intari cultura organizationala, trebuie sa ai in vedere aceste trei idei importante:
1. Nu este vorba de tine
Inca de la inceputurile carierei mele in leadership, am invatat ca nu pot interveni foarte mult in cresterea culturii, dar ca o pot distruge in cateva momente.
Ca CEO la Payoneer, o mare parte a jobului meu este sa angajez oameni talentati, modesti, si sa ii spriin si sa ghidez echipa in directia pe care eu o consider ca fiind cel mai bun drum, necesar de urmat.
Dar cultura organizationala nu inseamna o poveste despre mine, si daca este sa fie durabila, nu are cum sa fie condusa de catre o singura persoana.
Pentru acest lucru, este nevoie de implicarea completa a organizatiei. Absolut fiecare persoana, de la agentii de vanzari pana la directorii executivi, contribuie la crearea unei culturi solide a companiei.
Este de ajuns ca un lider sa realizeze niste schimbari dramatice, pentru a declansa o atitudine negativa in randul angajatilor, fapt care va distruge cativa ani de munca indreptata inspre stabilirea unei culturi cooperante.
2. Succesul este un profesor prost, iar foile de calcul mint
Una dintre cele mai sigure cai de a esua este a avea prea mult succes.
Deseori, cand o companie incepe foarte bine, echipa incepe sa creada ca succesul este inevitabil si etern.
Oamenii vor evoca momentele de succes din trecut, ca pretext pentru a nu schimba nimic in strategia lor de atac.
Dar nu pot sa ma gandesc la un business care are succes astazi, si care o sa aiba acelasi succes si peste zece ani de acum inainte. Daca compania nu ii incurajeaza pe oameni sa se gandeasca la ceea ce trebuie sa se schimbe, din interiorul culturii organizationale, pentru a creste compania, cu siguranta, va exista un declin global intr-un anumit punct.
In acest sens, foile de calcul si statisticile sunt cei mai mari mincinosi din istoria unui business.
Succesul tau din trecut va ramane durabil si in prezent, numai daca cel din viitor nu este luat drept ceva infailibil si daca ai in echipa oameni capabili sa ia decizii si sa analizeze datele.
Daca in continuare crezi mai mult in statistici si foi de calcul decat in oameni, business-ul tau are o problema grava.
3. Planifica-ti o cultura organizationala rezistenta in timp
Cultura organizationala nu devine masurabila si durabila printr-un accident. Pe masura ce companiile cresc, acestea isi pierd obiectivul sau chiar conexiunile care initial pareau esentiale.
Cultura din cadrul companiei este cea mai importanta. Ea trebuie sa creasca in timp, asa cum cresc vanzarile si marketing-ul.
La Payoneer, am traversat o crestere uimitoare: am deschis sase noi birouri in intreaga America de Nord, in Europa si in Asia, numai in ultimul an. Avand in vedere ca am adaugat pe harta business-ului meu noi geografii si oameni necunoscuti, un element crucial a fost sa imi asigur cultura interna a companiei si sa dezvolt sentimentul ca apartinem unei unice largi echipe.
Ca sa realizez acest lucru, mi-am indreptat atentia spre country managers. Am rascolit piata, in cautare de noi profesionisti, care sa fie nu numai inteligenti si experimentati, ci sa si impartaseasca valorile identitatii noastre, ca si companie.
Aveam nevoie de lideri care sa fie o portavoce pentru cultura de la Payoneer, capabili sa participe la crearea mediului prietenos, in care membrii din echipa sa poata inova liber.
Le-am dat managerilor autoritatea de a isi construi echipa, in functie de valorile in care credem. Succesul de durata al unui business nu se construieste peste noapte.
Construirea unei culturi puternice poate insa reprezenta singura modalitate pentru a a avea succes durabil, mai ales intr-o lume aflata intr-o continua schimbare.
Autor: Scott Galit, CEO al Payoneer, pentru publicatia Entrepreneur
Traducere: Diana Petroiu