Absenta unei interactiuni sociale eficace, rutina in care se consuma o zi, si viteza cu care ne petrecem viata nu sunt altceva decat probleme ale lumii contemporane.
China, tara care se confrunta cu suprapopularea, a identificat o solutie surprinzatoare la toate aceste dificultati, recurgand la aplicatia Uber pentru a gasi o alternativa la lipsa de socializare.
Daca unii recurg la reteaua de socializare Facebook pentru a isi mari numarul de prieteni, chinezii au descoperit ca in timp ce incerci sa invingi singuratatea, poti obtine si profit.
Tineri si pensionari deopotriva aleg sa isi umple “orele moarte” oferind servicii de taximetrie.
Acesta este si cazul lui Jasper Fu, un tanar din Beijing, care a ales aceasta meserie mai mult din nevoia unui hobby. Castiga 3.000 de yuani intr-o luna, din condus in medie 2 ore/zi, adica o zecime din salariul pe care i-l ofera postul de sales manager.
Desi afirma ca nu ii place in mod special sa sofeze, Fu apreciaza cel mai mult conversatia cu oamenii care ii intra in taxi.
Uber, mijloc de socializare
Fu isi imparte timpul intre doua orase, intre afacere si familie. Iar in timpul liber sofeaza pentru Uber. “In nici o alta imprejurare, un strain imi vorbeste pentru 10-20 de minute”, declara tanarul.
Recordul lui personal de la Uber este de 12 ore de condus continuu, pentru ca nu a vrut sa fie singur acasa, in situatia in care sotia lui era la munca.
Contextul social al unei generatii solitare, dar mereu conectate
In prezent, Uber Technologies pierde un miliard de dolari pe an, in China, unde duce un razboi dur in privinţa preturilor cu rivalul local Didi Kuaidi, care domina piata.
Didi primeste de sapte ori mai multe programari pe zi decat Uber, operand in peste 400 de orase din China, in timp ce Uber acopera doar 40 de orase din aria sa. Daca Didi are 4.000 de angajati, Uber numara in jur de 200 de persoane (plus multi interni neplatititi si suprasolicitati).
Totusi, Uber si-a consolidat o reputatie buna in China, fiind vazuta ca o aplicatie prietenoasa, care conecteaza lumea, cel putin asta este opinia soferilor din clasa mijlocie de sus.
Aplicatia Uber, care face legatura intre pasager si sofer prin servicii contra-cost, umple golul “generatiei mobile”, pusa in situatia de a avea mult timp liber la dispozitie, fie departe de familie, fie dupa pensionare.
Multi dintre acesti soferi nu au nici multe rude, poate chiar ca urmare a politicii unui singur copil, din China. Astfel, Uber le ofera prilejul unui spatiu intim, in care sa existe disponibilitate pentru “chitchat”, fara alte urmari sau obligatii sociale.
Cei care lucreaza la Uber se logheaza chiar si pe grupuri de WeChat (in China exista cateva mii), unde impartasesc informatii despre trafic, bacsisuri profitabile, evenimente, sau unde intra doar pentru cateva minute de divertisment si socializare.
Uber vs. Didi
Popularitatea mai mare a aplicatiei lui Uber, in comparatie cu Didi, se explica prin anumite diferente clare de utilizare. Didi le solicita pasagerilor sa isi introduca destinatiile si ii lasa pe soferi sa aleaga ce curse vor onora.
Pe de alta parte, Uber le atribuie soferilor curse in mod automat. Din acest motiv, aplicatia Uber este simpatizata de soferii care fac asta din hobby, si care sunt mai putin interesati de castigul unor tarife mari, pe distante lungi, punand accentul pe conversatia si timpul petrecute cu clientul de pe bancheta din spate.
Un sondaj din anul 2015 arata ca 80% dintre soferii chinezi fani Uber munceau in regim de part-time. 60% dintre acestia aveau facultate sau studii superioare, cei din Beijing avand chiar si studii masterale.
Prin urmare, compania americana Uber investeste in mod prioritar in oameni bine pregatiti, care isi aleg o a doua slujba din pasiune.
In acelasi timp, Uber ofera o solutie la problema umplerii “timpilor morti” pentru persoanele iesite la pensie, sau care, pur si simplu, nu au foarte mult timp sa interactioneze cu ceilalti, din cauza unui ritm de viata alert, care aduce prejudicii vietii sociale.
Sursa: Quartz