Schimbari post-pandemie in companii: sedinte online si munca la distanta.

Schimbari post-pandemie in companii: sedinte online si munca la distanta.

Modelele de lucru implementate in perioada pandemiei se regasesc in continuare in unele companii. Obligate de circumstante, firmele si-au adaptat sistemul de lucru pentru a pastra distanta intre angajati, iar efectele pozitive nu au intarziat sa apara. In unele cazuri, randamentul a crescut prin munca la distanta, iar organizarea sedintelor de lucru online a asigurat interactiunea permanenta intre angajati. Un raport Eurostat arata ca pandemia a fost un bun exercitiu pentru lucrul de la distanta.

 

Tarile nordice au adoptat mai usor conceptul de munca la distanta

Potrivit datelor Eurostat, in 2022, in UE, 50% dintre intreprinderile cu 10 sau mai multi angajati sau persoane care desfasoara activitati independente au organizat intalniri la distanta prin internet. Cele mai mari cote au fost inregistrate in Suedia (79,4%) si Finlanda (78,5%), urmate de Danemarca (78,0%), Malta (68,3%) si Irlanda (63,6%). La polul opus, cele mai mici cote au fost inregistrate in Bulgaria (28,2%), Ungaria (29,4%), Romania (31,2%), Grecia (32,9%) si Slovacia (35,2%).

Majoritatea intreprinderilor mari au oferit acces de la distanta la trei tipuri de resurse ale intreprinderii: la sistemul de e-mail, la documente si la aplicatiile de afaceri sau software-ul companiei.

Statisticile arata ca, la nivel european, 6 din 10 intreprinderi cu 10 sau mai multi angajati sau persoane care desfasoara activitati independente au oferit toate cele trei tipuri de acces la distanta angajatilor lor.

Companiile si organizarea muncii la distanta

Lucrul de la distanta presupune o schimbare a sistemului din companie, elaborarea de noi politici si practici. Totodata, firmele au luat in calcul si riscurile in cazul activitatii de la distanta, modul de monitorizare a activitatii, siguranta documentelor, asigurarea unei interactiuni intre angajati. Flexibilitatea a fost mai mare in cazul companiilor mari, care au sisteme bine stabilite.

Datele oficiale arata ca aproape toate intreprinderile mari au oferit acces de la distanta la sistemul de e-mail al intreprinderii (97,2%), la documentele intreprinderii (de exemplu, fisiere, foi de calcul, prezentari, diagrame, fotografii) (94,0%) si la aplicatiile de afaceri sau software-ul intreprinderii ( de exemplu, acces la contabilitate, vanzari, comenzi, sisteme de management al relatiilor cu clientii (CRM) (92,4%).

 

In ceea ce priveste intreprinderile mijlocii, 90,9% le-au oferit angajatilor acces de la distanta la sistemul de e-mail, 83,0% la documentele intreprinderii si 80,4% la aplicatiile de business sau software-ul intreprinderii. Intreprinderile mici au oferit acces la distanta intr-o masura mai mica. 74,8% dintre acestea le-au oferit angajatilor acces de la distanta la e-mail, 60,9% la documente si 57,5% la aplicatiile de afaceri sau software-ul companiei.