Firmele din Romania, pe ultimul loc la utilizarea aplicatiilor de e-business.

Firmele din Romania, pe ultimul loc la utilizarea aplicatiilor de e-business.

Digitalizarea sectorului public din Romania se face in ritm de melc, dar nici mediul privat nu se pozitioneaza mai bine in ceea ce priveste utilizarea de software-uri care fluidizeaza procesele interne si ajuta la gestionarea mai rapida si eficienta a afacerilor. Conform celui mai recent raport Eurostat, Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana in privinta utilizarii aplicatiilor de e-business.



Utilizarea software-ului pentru afaceri electronice in U.E.

Aplicatiile de e-business sunt folosite pentru a gestiona resursele intreprinderii (planificarea resurselor intreprinderii – ERP), informatii despre clienti (managementul relatiilor cu clientii – CRM) sau pentru a analiza date (software de business intelligence – BI). In 2023, adoptarea aplicatiilor de e-business a variat la nivelul intreprinderilor din U.E.. Astfel, se inregistreaza un decalaj semnificativ la acest capitol, intre intreprinderile mici si mari.

Procentul de intreprinderi cu ERP a variat de la 38% pentru intreprinderile mici la 86% pentru intreprinderile mari, de la 11% la 63% pentru cele care utilizeaza software BI si de la 22 % pana la 61% pentru intreprinderile care utilizeaza software CRM.

Asa cum era de asteptat, in tarile puternic dezvoltate, mediul de afaceri a avansat rapid, iar tehnologia sta la baza dezvoltarii business-urilor. Astfel utilizarea software-ului pentru afaceri electronice este cea mai mare in tarile nordice si in Belgia. In 2023, jumatate dintre intreprinderile din UE au folosit software de e-business (ERP, CRM si/sau BI).

Dintre tarile U.E., ponderea intreprinderilor care utilizeaza astfel de aplicatii a variat considerabil, cu maxime de 74% in Danemarca, 71% in Finlanda si 67% in Belgia, pana la minime de 24% in Romania, 26% in Bulgaria si 32% in Slovacia.

Software-ul de business intelligence acceseaza si analizeaza datele din sistemele IT interne si din surse externe si prezinta constatari in rapoarte, rezumate, grafice, diagrame si harti, utile pentru luarea deciziilor si planificarea strategica. Printre intreprinderile care utilizeaza acest tip de software se numara cele din domeniile: IT&C, domeniul tehnic si stiintific, comert cu ridicata si cu amanuntul, companiile din domeniile de alimentare cu energie electrica, gaz, apa.

Una din patru intreprinderi utilizeaza software operational de gestionare a relatiilor cu clientii

Adoptarea CRM creste performanta de marketing si vanzari prin imbunatatirea serviciului cu clientii si a relatiilor cu clientii. Imbunatatirile provin, de exemplu, din furnizarea de mecanisme usor de utilizat pentru primirea reclamatiilor, identificarea potentialelor probleme inainte ca acestea sa apara, in general, prin facilitarea comunicarii cu clientul si prin anticiparea preferintelor clientilor. Aceste imbunatatiri oferite de tehnologie duc la satisfactia clientilor pe termen lung si pot asigura o loialitate sporita a clientilor, scaderea costurilor de marketing si cresterea vanzarilor.