Angajatorii romani si bonusurile. Pentru ce isi rasplatesc angajatii?

Angajatorii romani si bonusurile. Pentru ce isi rasplatesc angajatii?

Bonusul intra in categoria adaosurilor la salariu ce pot fi acordate de catre angajatori salariatilor. Bonusurile reprezinta un instrument important pentru a motiva angajatii, pentru a stimula productivitatea, cresterea eficientei, fidelizarea salariatilor, dar si pentru a recompensa atingerea unei performante in cadrul companiei.

Acordarea bonusurilor- ce sa faci si ce sa nu faci, ca angajator

Nu exista o regula stricta in privinta modului de acordare sau a perioadei in care angajatorul poate oferi un bonus salariatului. Problema o reprezinta de cele mai multe ori stabilirea sistemului de bonusare. Este recomandat ca acest sistem sa fie bazat pe evaluarea performantelor in functie de sarcinile postului. Criteriile trebuie sa fie cunoscute de angajati, bonusul sa fie acordat la timp si sa se evite discriminarile intre salariati la acordarea de bonusuri.

Este important ca acordarea de bonusuri sa nu genereze o competitie toxica in cadrul companiei si nici sa nu se ajunga la situatia in care calitatea muncii sa depinda de acordarea de bonusuri. Trebuie inteles faptul ca salariul reprezinta remuneratia pentru munca prestata. Bonusul este un element extra, care vine sa recompenseze angajatul pentru un aspect suplimentar: un proiect major si dificil finalizat cu succes, depasirea unor indicatori de performanta, castigarea unui proiect important pentru companie etc.

Pentru ce acorda bonusuri angajatorii romani?

Un studiu recent, realizat de compania de cercetare si consultanta MKOR Consulting, arata ca in ceea ce priveste bonusurile, doar 8% dintre acestea sunt atribuite de angajatorii romani salariatilor pentru indeplinirea unor obiective masurabile. 23% sunt bonusuri primite de sarbatori, iar peste 30% sunt acordate pentru ca angajatii sa isi faca treaba pentru care primesc salariu (respectarea procedurilor, indeplinirea responsabilitatilor sau incadrarea in termene).

Datele cercetarii mai arata ca 71% dintre indicatorii fata de care angajatii au spus ca le este evaluata performanta sunt nemasurabili, iar 67% dintre angajati nu sunt evaluati lunar, majoritatea nefiind evaluati deloc, iar o mare parte au doar evaluari anuale.

Studiul de piata “Realitatea Managementului Romanesc” a fost realizat de MKOR, la comanda TBF, pe un esantion de 1.992 de persoane, cu nivel de incredere de 95% si o rata de eroare de +/-2,4%.