Studiu. Black Friday Wishlist: Ce achizitii au in plan romanii? Ce sume vor cheltui? Online sau magazine?

Studiu. Black Friday Wishlist: Ce achizitii au in plan romanii? Ce sume vor cheltui? Online sau magazine?

8 noiembrie este data oficiala a evenimentului Black Friday Romania 2024. Chiar daca unele magazine au furat startul si au campanii inca din octombrie, Vinerea Neagra este iua in care sunt asteptate cele mai multe achizitii. Un studiu de piata, realizat de compania de cercetare MKOR, arata ca 5.5 milioane de romani intentioneaza sa faca cumparaturi de Black Friday in noiembrie 2024. Totodata, 8 din 10 sustin ca si-au stabilit deja un buget si o lista de dorinte.

 

Intentiile de cumparare de Black Friday in 2024

Cercetarea MKOR este unica in Romania si ofera date cu privire la planurile si asteptarile consumatorilor romani inainte de Black Friday. Principalele noutati rezultate in 2024 au fost:

5.5 milioane de romani intentioneaza sa faca cumparaturi de Black Friday in noiembrie 2024

7 din 10 romani urmaresc direct comunicarea retailerilor pentru ofertele de Black Friday

8 din 10 romani au stabilit in avans un buget pentru achizitiile de Black Friday

piata se maturizeaza si consumatorii sunt mai organizati si mai selectivi, asteptarile privind reducerile devin mai realiste

Din analiza MKOR reiese ca 57% dintre romanii intre 18 si 55 de ani au in plan cumparaturi de Black Friday, adica circa 5.5 milioane de persoane, bugetul total estimat depaseste 1,2 miliarde de euro, iar bugetul mediu individual este de aproximativ 400 de euro. 3 milioane de romani sunt indecisi, dar pot fi atrasi mai ales prin reducerile oferite. Conform cercetarii, ponderea rejectorilor s-a dublat in ultimii trei ani (de la 5% in 2022 la 10% in 2024), iar principala bariera ramane scepticismul privind autenticitatea reducerilor.

Studiul releva si o ajustare a asteptarilor in ceea ce priveste nivelul reducerilor: fata de 2023, ponderea celor care isi doresc reduceri de peste 50% a scazut cu 9%.

Cine si ce cumpara de Black Friday?

Profilul cumparaturului active de Black Friday este: tanar din generatiile Z (18-27 de ani) si Millennials (28-43 de ani), venituri lunare de peste 6.000 lei.

Cei care vor sa cumpere percep Black Friday in primul rand ca pe o oportunitate de a achizitiona produse, branduri sau servicii dorite la preturi reduse (54%). Totodata, 23% dintre acestia planifica achizitii pentru cadouri de Craciun, iar 14% pentru aniversari viitoare.

Romanii folosesc mai multe surse pentru a se informa despre reducerile de Black Friday:

72% urmaresc direct comunicarea retailerilor pentru ofertele de Black Friday de diverse canale: aplicatii, emailuri promotionale, marketplace online.

canalele de publicitate traditionale (TV, radio, outdoor) castiga teren, cu o crestere de 10% fata de 2023

De Black Friday, consumatorii romani isi concentreaza atentia pe electronice si electrocasnice, fashion si IT&C. Vor sa puna in cos aproximativ 3 produse / servicii. Electronicele si electrocasnicele raman liderul constant al pietei, iar o evolutie similara se observa si cazul produselor IT&C. In cazul articolelor de moda (imbracaminte, incaltaminte, accesorii) trendul este unul de scadere, cu 13% fata de 2023.

54% incep pregatirile cu maximum 2 saptamani inainte si fac research mai degraba in perioada de varf.

Studiul a fost derulat de MKOR in luna octombrie 2024, pe un esantion de 1.000 de respondenti, eprezentativ national pe criterii de gen, varsta (18-55 ani) si distributie geografica, prin sondaj de opinie online, interval de incredere 95%, marja de eroare +/-3.1%.