Black Friday 2024. 5 pasi utili ca sa nu-ti iei teapa! Recomandarile ANPC pentru clientii care vaneaza oferte!

Black Friday 2024. 5 pasi utili ca sa nu-ti iei teapa! Recomandarile ANPC pentru clientii care vaneaza oferte!

Black Friday 2024 Romania va fi pe data de 8 noiembrie anul acesta. Din experienta anilor anteriori stim ca Black Friday va dura mai mult de o zi, iar anul acesta unele magazine au inceput sa afiseze ofertele din campania Black Friday pe 22 octombrie si vor tine pana pe 30 noiembrie. Mare atentie, insa: nu toate reducerile sunt reale! Tepele fac si ele parte din traditia de Black Friday. ANPC a facut o lista de recomandari pentru clienti. Informarea este regula de aur pentru a nu cadea in capcana. Un client trebuie sa parcurga cinci etape:

Verificati pretul- (prețul redus trebuie să fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus)

Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
  • fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
  • fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le cumparati si cu preturile actuale ale acestora:

  • Verificati stocul existent;
  • Verificati pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
  • Verificati daca pretul include si costul de livrare.

Analizati comerciantul- Contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului.

Comerciantul este obligat sa informeze corect:

  • Datele de identificare
  • Caracteristicile esentiale ale produsului;
  • Pretul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
  • Modalitatile de plata si de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
  • Durata minima a contractului;
  • Functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale;
  • Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.

Atentie la contract!

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi incheiat in momentul in care platiti si primiti bunul. In cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat in momentul confirmarii, pe suport durabil, de catre comerciant, a acceptarii comenzii dvs.

  • In cazul magazinelor clasice, legea NU va da dreptul de a renunta la contract.
  • Pentru magazinele online, legea stabileste un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului in care puteti renunta la achizitie, fara a oferi vreun motiv si fara costuri suplimentare.
  • Comerciantul este obligat sa va ramburseze pretul platit in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ati renuntat la contract.
  • Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala

Conditiile de livrare si livrarea produsului

  • Comerciantul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care ati transmis comanda sau intr-un termen mai scurt care v-a fost comunicat.
  • Daca bunul ajunge la client deteriorat sau distrus vanzatorul este cel care suporta pierderea.
  • Aveti dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este in cea mai buna stare.

Nu uitati de garantie!

Regulile privind garantiile se aplica indiferent de modul in care sunt achizitionate bunurile si de pretul acestora, online, din magazinul clasic, la pret redus sau la pret intreg.

  • Garantia legala se aplica pentru orice bun comercializat, in general are o durata de doi ani, dar exista si exceptii: in cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile) garantia legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani.
  • Garantia comerciala este cea care, in anumite situatii, este oferita suplimentar. De exemplu garantie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice.

Aveti dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile.