Efectele crizei economice abia acum se resimt pentru multi romani. Economiile pe care le aveau se epuizeaza, iar cheltuilelile sunt tot mai mari. Coplesiti de facturi, rate si pretul alimentelor, multi au renuntat la vacanta si micile placeri si si-au luat un al doilea job. Un sondaj CURS, realizat la cererea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar arata ca doar 21% dintre consumatorii romani de produse si servicii financiare spun ca au avut in 2022 si 2023 probleme in relatie cu bancile si IFN-urile. Au apelat la negocieri si refinantari.
Ratele, pe primul loc. Cheltuielile cu traiul de zi cu zi, reduse
Romanii iau in serios creditele la banci. Istoria recenta si cazurile dramatice in care multi si-au pierdut casele din cauza ratelor la banci ii determina sa stranga cureaua in alte sectoare si sa isi achite la timp datoriile. Afectati de cresterea costului vietii (in special din cauza utilitatilor si a scumpirii alimentelor), mai mult de jumatate dintre ei au gasit ca rezolvare reducerea cheltuielilor si negocieri cu bancile.
Refinantarea, trecerea la IRCC si la dobanda fixa sunt principalele moduri prin care romanii si-au diminuat ratele la credite. Doar 21% dintre consumatorii romani de produse si servicii financiare spun ca au avut in 2022 si 2023 probleme in relatie cu bancile si IFN-urile, potrivit unui sondaj CURS la nivel national, realizat in luna iulie, la cererea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), pe un esantion de 1.067 de respondenti care sunt decidenti sau co-decidenti in ceea ce priveste relatia cu banca in gospodaria lor.
Principala sursa a problemelor romanilor- facturile
Intrebati care este principala sursa a problemelor pe care le intampina, doua treimi dintre respondenti (70%) au mentionat utilitatile (energie, gaz, apa, intretinere), iar 54% sunt de parere ca preturile la alimente si medicamente reprezinta principala sursa a problemelor cu care se confrunta. Ratele la credite sunt indicate de 51% dintre respondenti, iar 40% au indicat costurile cu combustibilul si transportul.
In ceea ce priveste modul in care respondentii incearca sa gestioneze sau sa rezolve problemele financiare:
- 55% dintre ei au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilitati si vacante
- 29% economisesc si isi fac un fond de rezerva sau de urgenta
- 26% dintre respondenti spun ca si-au luat un job in plus
- 20% au mentionat informarea si auto-educatia.
Potrivit sondajului, in raport cu bancile/IFN-urile creditul de consum sau creditul de nevoi personale reprezinta principala sursa de probleme pentru 54,3% dintre respondenti, in timp ce creditul ipotecar sau imobiliar (cu garantie imobiliara) reprezinta principala sursa de probleme pentru 24,1% dintre ei.
In ceea ce priveste modul in care respondentii (care au avut probleme in relatia cu banca sau IFN-ul in perioada 2022-2023) si-au rezolvat aceste probleme, 33% au reusit sa refinanteze, sa restructureze sau sa reesaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, in timp ce 16% au trecut de la dobanda variabila la dobanda fixa.
Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in cadrul CSALB:
“In acest an, pana la inceputul lunii septembrie, peste 2.000 de consumatori au solicitat prin intermediul CSALB o negociere cu banca sau IFN-ul pentru rezolvarea problemelor din contractele aflate in derulare. Pana in acest moment bancile au acceptat sa intre in peste 520 de negocieri, iar IFN-urile doar in patru. In afara de aceste negocieri, in aproape 400 de cazuri mai simple din punctul de vedere al problemelor reclamate, partile s-au inteles direct, dupa sesizarea CSALB. Majoritatea acestor intelegeri directe (aproximativ 260 de cazuri) sunt preferate de IFN-uri“.