In ultimii ani, cumparaturile online au devenit un comportament obisnuit pentru tot mai multi romani. De la haine, electronice si produse alimentare, pana la diverse servicii, comenzile la un click distanta au intrat in rutina de zi cu zi. Totusi, adoptarea comertului electronic nu este uniforma la nivelul intregii tari, iar diferentele dintre regiuni raman vizibile. Si la nivel european sunt variatii semnificative intre regiuni.
Regiuni in care cumparaturile online sunt la ordinea zilei
Potrivit datelor europene pentru anul 2024, in 23 de regiuni ale Uniunii Europene cel putin 80% din populatia cu varste intre 16 si 74 de ani a comandat bunuri sau servicii prin internet in cele trei luni anterioare anchetei. Aproximativ jumatate dintre aceste regiuni sunt in Olanda, lider detasat in adoptarea comertului electronic. Restul se regasesc in Danemarca, Irlanda, Suedia si in regiunea capitalei Cehiei, Praga. Regiunea Utrecht din Olanda a inregistrat cea mai ridicata pondere a utilizatorilor de cumparaturi online: nu mai putin de 91,5% dintre locuitori au efectuat cel putin o comanda intr-un interval de trei luni.
La polul opus, in 21 de regiuni ale UE mai putin de 40% dintre locuitori au comandat bunuri sau servicii online. Majoritatea acestor zone sunt situate in estul si sudul Europei: Romania (6 regiuni), Bulgaria (5 regiuni) si sudul Italiei (6 regiuni).
Achizitiile online, rutina doar pentru unii romani
La nivel national, datele arata ca adoptarea comportamentului achizitiilor online este puternic influentata de gradul de urbanizare si dezvoltare economica. Astfel:
- Bucuresti-Ilfov se situeaza in frunte, cu 51% dintre locuitori care au facut achizitii online in ultimele trei luni
- Regiunea Nord-Vest atinge la pragul de 40%.
La polul opus se afla regiunea Sud-Muntenia, unde doar 27% dintre locuitori au cumparat bunuri sau servicii prin internet. Restul regiunilor tarii depasesc doar usor pragul de 30%, ceea ce arata ca adoptarea comertului electronic este inca in curs de maturizare.
Disparitatile sunt determinate de mai multi factori: accesul la internet de mare viteza (unele zone rurale sunt inca deficitare), nivelul de educatie digitala, puterea de cumparare, I nfrastructura logistica (serviciile de curierat sunt mai rapide si mai eficiente in orase).