Romania si-a turat motoarele in sectorul e-commerce. Acest segment ar putea atinge pragul de 10 miliarde de euro pana in 2025.

Romania si-a turat motoarele in sectorul e-commerce. Acest segment ar putea atinge pragul de 10 miliarde de euro pana in 2025.

La putine capitole Romania conduce clasamentul european, insa in ceea ce priveste zona de e-commerce tara noastra a inregistrat un salt urias in ultimii ani. Estimarile indica faptul ca acest sector ar putea atinge pragul de 10 miliarde de euro pana in 2025. Perioada pandemiei a fost momentul de boom in zona comertului online, iar din 2019 a continuat sa creasca. Romanii cumpara online cel mai des electronice, produse din zona fashion sau pentru ingrijirea casei.

 

Comertul online in Romania

Sectorul e-commerce romanesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind peste cea inregistrata in 2021 (6,2 miliarde de euro), iar conform estimarilor specialistilor in 2023, s-ar putea depasi pragul de 6,5 miliarde de euro si s-ar putea atinge chiar pragul de 7 miliarde de euro, in comertul online din tara noastra. Pana in 2025 se estimeaza ca piata de ecommerce va ajunge la 10,6 milioane de utilizatori si o valoare totala de 10 miliarde de euro. Conform datelor din eBook eCommerce Growth Strategies, realizat de Limitless Agency, mai mult de jumatate din populatia tarii ar urma sa ajunga sa cumpere online pana in 2025.  Acelasi raport a avansat pragul de 12 miliarde de euro pana in 2027.

Dezvoltarea fara precendent a zonei de e-commerce se datoreaza mai multor factori: avansului din pandemie, cand achizitiile online au crescut din cauza restrictiilor de circulatie; cresterea numarului de magazine online si a diversitatii (piata locala are in jur de 100 de magazine online, care inregistreaza peste 1.000 de comenzi pe zi); extinderea internetului in toate zonele din tara; simplificarea proceselor de achizitie; cresterea competitivitatii si schimbarea comportamentului de achizitie; investitiile masive facute de anumiti retaileri in zona de online.

Datele raportului mai arata ca piata de ecommerce a generat un venit mediu per utilizator de peste 484 euro in 2022 la nivel local, care, pana in 2027, va creste la aproape 900 euro per utilizator.

Cine sunt romanii care cumpara online si ce achizitii fac?

In Romania, cele mai multe cumparaturi online sunt facute de utilizatori din regiunile nord-vest si centru. 50% dintre romanii care comanda online plaseaza doua comenzi in 3 luni. 49% dintre romani platesc mai mult pentru un brand pe care il cunosc.

Anul trecut, cifrele oficiale arata ca pe primele locuri in cumparaturile online ale romanilor s-au aflat categoriile:

  • Fashion – 2,63 miliarde euro
  • Electronice – 1,1 miliarde euro
  • Ingrijirea personala si a casei – 885 milioane euro
  • Jucarii, hobby, bricolaj – 590 milioane euro
  • Mobila -125 milioane euro

In privinta metodei de plata preferate, in continuare plata ramburs este cea mai folosita (31%), urmata de plata online prin card de debit sau credit (26%), portofel digital si mobil (23%), transfer bancar (19%) si alte metode.