Romanii profita de orice motiv de sarbatoare, chiar daca este importata sau specifica poporului nostru. Asa se face ca am ajuns sa celebram Valentine’s Day, desi avem un Dragobete, sarbatorim Halloween-ul desi la doar cateva saptamana distanta avem o sarbatoare traditionala-Sfantul Andrei. Incurajam copiii sa astepte cadouri de la iepurasul de Paste si sa ia parte la vanatoarea de oua, desi traditional, romanii doar inroseau si ciocneau ouale, iar Black Friday a devenit si pentru romani Vinerea Neagra a reducerilor.
La inceput timid, aceste evenimente importate au devenit parte din traditiile romanilor. Ce se ascunde in spatele lor si de ce au succes? Raspunsul este: vand bine! Sunt oportunitati de business si sunt centrate pe consum.
Halloween-ul, o sarbatoare de 12 miliarde de dolari la americani
Halloween-ul este o sarbatoare de origine celtica, preluata astazi de multe popoare din lumea occidental. Este marcat in noaptea de 31 octombrie, iar printre activitatile specifice pentru Halloween se numara: purtarea de costume, colindatul si primirea de dulciuri, sculptarea dovlecilor, vizitarea unor locuri presupus bantuite, chiar si parade si carnavaluri. Toate acestea se traduc intr-un consum urias si incasari pentru firmele care s-au axat pe aceasta nisa.
Spre exemplu, o analiza BBC arata ca potrivit Fundatiei Nationale pentru Retail din SUA, estimarile cheltuielilor de Halloween din 2023 indica un record de 12,2 miliarde de dolari, depasind recordul de anul trecut de 10,6 miliarde de dolari.
“Aceste cheltuieli sunt in mare parte rezistente la recesiune si continua in perioadele economice, politice si sociale dificile. Cheltuielile pentru artefacte rituale, cum ar fi costumele, sunt „destul de insensibile la pret”; consumatorii vor continua sa cumpere, chiar daca vremurile sunt proaste” este de parere Stacy Wood, profesor de marketing la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, Poole College of Management, SUA, citata de BBC.
Oportunitatile de business aduse de Halloween in Romania
Atunci cand au importat traditia, romanii au importat si ideile de business. Astfel, Halloween-ul a devenit si in Romania o sursa importanta de venit pentru multe firme. Iata cateva dintre afacerile profitabile generate de aceasta traditie:
-inchirierea de costume (pentru businessurile din acest domeniu a presupus doar un element extra. Firmele care au ca obiect de activitate inchirierea de costume au ales sa ofere si variante de Halloween, cu personaje cunoscute, variante infricosatoare, pentru toate gusturile si buzunarele. Realizate in regim propriu sau achizitionate din strainatate si vandute pe piata din Romania, costumele de Halloween aduc profit in preajma sarbatorii)
-vanzarea de dovleci, decoratiuni, dulciuri cu design specific sarbatorii (la americani, spre exemplu, cele mai cumparate produse de Halloween sunt dulciurile si dovlecii, iar pe locurile urmatoare se afla decoratiunile si costumele)
-organizarea de petreceri tematice (petrecerile de Halloween aduc incasari semnificative organizatorilor. Pe langa taxa de locatie, cei care pun la dispozitie si meniuri specifice, dar si recuzita pentru petrecerea de Halloween isi pot mari profitul. Cu cat locatia are o istorie aparte, cu atat incasarile sunt mai mari. Sunt firme care aleg sa organizeze astfel de petreceri in castele vechi, case cu o legenda aparte, dar evenimentele au loc si in cluburi)
-picturi pe fata pentru copii si evenimente dedicate celor mici (copiii reprezinta un segment ideal pentru cei care vor sa faca profit din sarbatoarea de Halloween. De la mici petreceri tematice, la servicii de pictura pe fata, concursuri de sculptat dovleci, sesiuni foto, ateliere, vanatoare de comori, toate aceste oportunitati de profit avand drept clienti principali copiii si familiile sunt valorificate si in Romania).