In business, pe langa productivitatea echipei si succesul proiectelor, important este sa masori si randamentul pe care il ai tu, ca antreprenor. Deseori poti resimti presiunea responsabilitatilor si a programului incarcat. Nu uita ca de tine depind mai multi oameni, iar acestia au nevoie sa ii coordonezi si sa ii inspiri. Totusi, trebuie sa alegi intotdeauna echilibrul. Pe langa epuizare, exista riscul sa ajungi sa monopolizezi business-ul din dorinta de a face totul bine, de a obtine profit si performanta. Ambele scenarii, cel de burnout si cel de acaparare a tuturor proceselor, task-urilor si proiectelor din companie, duc la scaderea productivitatii tale, ca antreprenor. Cum iti cresti randamentul? Iata 5 sfaturi simple si utile:
1. Stabileste-ti intotdeauna obiective clare
Aveti nevoie de ele atat tu, cat si echipa ta. Obiectivele bine stabilite te vor ajuta sa iti definesti traseul: unde esti, unde vrei sa ajungi, ce trebuie sa faci pentru a le indeplini. Totul tine de strategie. Nu poti manageria un business daca nu iti cunosti obiectivele si nu ai o directie bine definita.
2. Planificare, planificare, planificare
Ce cuvant simplu! Dar cati dintre noi tinem cont de acest pas? Pentru a-ti creste randamentul, este important sa iti organizezi programul, task-urile si sa respecti agenda. Astfel, elimini stresul, dar cresti si eficienta. Ideal este sa acorzi prioritate sarcinilor dificile, in prima parte a zilei. Un alt sfat este sa nu iti supraincarci programul, doar din dorinta de a bifa cat mai multe lucruri. Lasa pe final de zi problemele mai usoare si mai putin importante. Verifica permanent agenda sa vezi in ce stadiu esti si acest lucru te va ajuta si moral, pentru ca pe masura ce reusesti sa rezolvi o situatie, o poti sterge de pe TO DO LIST.
3. Renunta azi la multitasking!
Pare ca te ajuta, dar efectul este invers! Nu vei ajunge un antreprenor de succes daca amesteci permanent task-urile, treci de la o situatie la alta, planifici bugete in timp ce vorbesti cu un partener de business, participi la o sedinta, dar in acelasi timp iti organizezi agenda. Invata sa aloci timp separat fiecarei responsabilitati in parte. Multitasking-ul scade concentrarea si duce si la epuizare.
4. Ia pauza!
Nu doar angajatii tai, ci si tu ai nevoie de pauze. Sa stai inchis 8-9 ore intr-un birou, in care discuti cu partenerii, rezolvi problemele din firma, calculezi bugete, creionezi strategii si sa vrei sa dai si randament este o iluzie. Oboseala isi va spune cuvantul. In plus, pentru creativitate si viziune ai nevoie de schimbarea mediului, de odihna, de momente de respiro. Mai grav este sa iei problemele de la firma cu tine acasa, in timpul tau liber. Pauza inseamna si zile libere, la un anumit interval.
5. Deleaga sarcini si renunta la monopol
Din start doua greseli grave facute de un antreprenor sunt: monopolul si perfectionismul. Ambele comportamente te vor impiedica sa evoluezi, sa iesi din zona de confort. De ce? Pentru ca daca ai tendinta de a controla totul, de a face totul pe cont propriu, fara sa acorzi incredere echipei, la un moment dat vei ceda, fizic, psihic, emotional. Acesta este efectul monopolului. Cea mai buna solutie? Deleaga sarcini si responsabilitati! Da, le vei monitoriza, dar nu vor depinde total de tine.
La fel si in cazul perfectionismului. Te va impiedica sa vezi si alte variante care se pot dovedi de succes. Cu un antreprenor perfectionist, oamenii vor fi reticenti in a avea initiative. S-ar putea ca ideile lor sa fie foarte bune, dar daca refuzi sa le asculti si pornesti din start cu ideea ca tu stii cel mai bine, poti rata oportunitati. Asadar, ramai deschis la propuneri, asculta-ti echipa, incearca si lucruri noi!