In ultimii ani, tot mai multe companii aleg sa lucreze cu freelanceri, punctual, pe anumite proiecte sau perioade. Atunci cand volumul de munca in firma este mare sau apar proiecte importante variantele sunt: incadrarea unei persoane cu un contract de munca full-time/part-time, colaborarea cu agentii/firme specializate pe un anumit domeniu sau alegerea unui freelancer. Ultima varianta este preferata datorita costurilor, flexibilitatii colaborarii si a expertizei intr-un anumit domeniu.
Cand este utila colaborarea cu un freelancer?
Freelancerul este o persoana specializata pe un anumit domeniu, care lucreaza in regim de colaborare, in baza unui contract de prestari servicii, pe o anumita perioada. Pentru ca lucreaza independent, frelancerii isi stabilesc propriul program, tarifele si isi calculeaza timpii de livrare a proiectelor. Chiar daca unele companii au fost reticente la colaborarea cu persoane din afara firmei, in ultimii ani, freelancerii sunt tot mai cautati. La intrebarea-Cand apelez la un freelancer? raspunsul poate fi una dintre urmatoarele situatii:
-in perioadele cu volum de munca mare intr-un interval de timp scurt (angajarea unei persoane implica procesul de recrutare, care de multe ori este de durata, birocratia impusa de Codul Muncii si apoi pregatirea noului angajat. Prin colaborarea cu un freelancer procesul este mai rapid, lucrezi cu un specialist in domeniu si conditiile de colaborare sunt clare)
-cand ai nevoie de un expert pe un anumit segment/ proiect (freelancer-ul iti poate veni in sprijin pe un anumit domeniu- de la contabilitate, la design, publicitate, comunicare, marketing)
-pe un proiect care solicita creativitate (daca firma lanseaza un produs sau un serviciu nou sau iti doresti un proces de rebranding, dar angajatii companiei nu sunt specializati pe aceste segmente, poti apela fara probleme la un freelancer)
-cand bugetul pentru un anumit proiect pe care vrei sa il externalizezi este mai redus ( firma ta poate lucra si un o agentie, de exemplu daca ai nevoie de sprijin in zona de digital marketing, dar daca bugetul nu este foarte mare si vrei sa evoluezi treptat, poti incepe prin colaborarea cu un freelancer).
Conditii pentru o buna colaborare companie-freelancer
Colaborarea cu un freelancer se poate dovedi de succes si profitabila atunci cand sunt stabilite de la inceput conditiile si sunt respectate de ambele parti.
- Alege un freelancer specializat, care iti poate prezenta un portofoliu, are recomandari bune si iti poate oferi termene clare pentru livrarea proiectului!
- Colaboreaza cu un freelancer care sa fie pe aceeasi lungime de unda cu strategia si politica firmei! ( daca viziunea freelancer-ului nu corespunde cu asteptarile tale, sau nu aveti o directie comuna, nu incheia colaborarea).
- Discuta modul in care veti colabora (un freelancer este platit pe ora sau per proiect, stabiliti costul, avansul-daca este cazul, bugetul alocat proiectului, asigura-te ca iti poate elibera factura si prezinta-i deadline-ul)!
- Nu incepe colaborarea inainte de semnarea unui contract ( contractul trebuie sa contina detaliile colaborarii, timpii de livrare, conditiile, costurile)!
- Plateste la timp facturile si comunica eficient cu freelancerul (ofera-i la timp informatiile necesare pentru a realiza proiectului si anunta in termen util eventuale modificari/schimbari)!