Angajatii dificili. Cum gestionezi derapajele in comportament si greselile salariatilor?

Angajatii dificili. Cum gestionezi derapajele in comportament si greselile salariatilor?

Sa conduci o echipa nu este usor. Oamenii au personalitati diferite, nu reactioneaza la fel la situatii de stres, presiune, munca in echipa sau termene-limita. Viata personala isi pune si ea amprenta uneori asupra productivitatii salariatilor si astfel apar derapajele in comportament si greselile care pot costa compania. Ca manager, trebuie sa identifici aceste situatii si sa le gestionezi pe moment, pentru a evita escaladarea conflictelor sau probleme mai grave. Sanctiunile drastice sau masurile radicale nu sunt cele mai bune solutii, insa trebuie sa existe reguli clare si sa ai o interventie rapida si corecta, recomanda specialistii RisCo.

 

De la greseli de comportament la prejudicii grave

Totusi, care sunt derapajele de comportament care pot aparea intr-o companie, in randul angajatilor? Conform specialistilor RisCo.ro, acestea pot fi: barfa sau minciuna; manifestarile ostile; comportamentul agresiv verbal sau fizic; intarzieri nejustificate; reticenta in a colabora cu echipa; nerespectarea termenelor proiectelor; afectarea imaginii companiei; distrugerea/ degradarea bunurilor companiei; sustragerea de bunuri ce apartin companiei; diminuarea unor venituri.

In timp ce unele sunt comise fara intentie, altele aduc prejudicii grave companiei, sanctionate de Codul Muncii, dar se poate ajunge pana la plangeri penale. 

Gestionarea angajatilor dificili

Asa cum mentionat la inceput, nu este recomandat sa treci direct la masuri drastice atunci cand observi ca un angajat nu isi indeplineste eficient sarcinile sau are probleme de comportament. Iata 4 etape in managementul resursei umane si evitarea conflictelor si a prejudiciilor:

 

  1. Existenta unui regulament

Asigura-te mai intai ca fiecare angajat cunoaste regulile de la locul de munca. Stabileste asteptarile cu privire la comportamentul lor, rezultatele pe care le doresti si nivelul pe care trebuie sa il atinga fiecare, responsabilitatile, modul de comunicare, organizare si modul de lucru, dar si limitele. Este important sa fie comunicate inca de la inceput si sa existe un cod de conduita. Ideal ar fi sa implementezi si un sistem de tip recompensa/sanctiune.

  1. Ramai deschis la dialog

Este posibil ca un comportament gresit al unui angajat sa fie determinat de alti factori si sa nu fie neaparat comis cu intentie. Este important sa iti pastrezi calmul, sa verifici incidentul, sa asculti toate partile implicate si sa oferi feedback. Nu ignora un comportament nepotrivit, dar nici nu acuza fara sa cunosti circumstantele. Asigura-te ca in spatele unui derapaj de comportament nu stau probleme din cadrul companiei: hartuire, bullying, conflicte interne etc. Este bine ca angajatul sa cunoasca si care sunt consecintele unui comportament inacceptabil, dar sa primeasca si sprijin pentru a-si gestiona mai bine emotiile, situatia prin care trece.

  1. Avertismentul

Este primul pas recomandat in astfel de situatii. Angajatul trebuie sa inteleaga ca a gresit, iar daca fapta lui a adus unele pierderi companiei, sa si le asume si sa lucreze pentru a remedia situatia. Nu este recomandat sa apelezi la o masura radicala precum concedierea, de la prima abatere, ci mai degraba sa acorzi un avertisment si sa explicit clar salariatului ce are de facut in viitor.

  1. Sanctiunea

Daca situatiile se repeta, aduc un prejudiciu de imagine companiei/echipei, provoaca pierderi financiare sau destabilizeaza echipa, atunci este momentul sa treci la sanctiuni:  retrogradarea din functie, reducerea salariului, desfacerea disciplinara a contractului individual de munca. Daca vorbim de prejudicii majore, poti apela si la instanta.