Solutionarea unui litigiu cu banca sau IFN-ul la care ai un credit reprezinta o adevarata provocare. Este temerea cea mai mare a romanilor care se imprumuta, insa in ultimii ani, numarul proceselor dintre consumatori si banci a scazut, ca urmare a negocierilor prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Potrivit datelor oficiale, 93% este procentul de negocieri incheiate cu impacarea partilor, in primele trei trimestre din 2023.
Negocieri cu banca, prima varianta in caz de impas financiar
Daca in alti ani, romanii ajungeau in instanta si se judecau cu bancile, din cauza problemelor legate de credite si imposibilitatea de a achita ratele la timp, varianta negocierii a devenit o solutie eficienta prin Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Infiintat ca urmare a unei Directive europene centrul, prin specialistii sai, intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare.
Potrivit datelor CSALB, numarul proceselor dintre consumatori si banci este la cel mai scazut nivel din 2015. Daca in perioada 2015 – 2016 erau aproximativ 40.000 de procese intre consumatori si banci, iar anul trecut numarul litigiilor era de 13.000, in 2023 evidentele sistemului bancar arata ca numarul proceselor a scazut pana la 12.000. S-au inmultit, in schimb, negocierile si impacarile dintre consumatori si banci in cadrul CSALB. In primele 9 luni ale anului, 575 de oameni au negociat cu bancile conditii mai bune pentru contractele existente, iar pana acum, 475 dintre ei au ajuns la un acord cu banca si au gasit o solutie la problemele semnalate, cu 20% mai multi decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Procese incepute in instanta si incheiate amiabil
Aproape 400 de procese incepute in instanta s-au incheiat prin negociere in cadrul CSALB incepand cu anul 2021. Anul acesta au fost inchise 184 de procese in instanta, pentru ca partile au solicitat si au reusit sa gaseasca o solutie amiabila in cadrul CSALB.
CSALB recomanda tuturor tribunalelor si judecatoriilor din tara sa indrume consumatorii si bancile sa gaseasca mai intai o solutie amiabila si doar daca nu au gasit o cale de intelegere sa o urmeze pe cea contencioasa. Un astfel de demers ar duce si la degrevarea instantelor de judecata de procese lungi si costisitoare pentru toate partile implicate.
In primele noua luni din 2023, 917 consumatori s-au impacat cu bancile si IFN-urile, dupa ce au parcurs intregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere si solutie acceptata de ambele parti in 475 de cazuri) ori au ajuns la o intelegere amiabila direct cu bancile/IFN-urile, dupa ce au apelat la CSALB, in 442 de cazuri.
Potrivit CSALB, IFN-urile au acceptat de la inceputul anului doar 4 cereri spre negociere, insa au solutionat direct 295 dintre cererile consumatorilor, majoritatea dintre acestea fiind cererile de radiere a inregistrarilor din Biroul de Credit.
Bancile au acceptat in primele 9 luni 571 de cereri spre negociere, cu 14% mai multe decat in 2022. Dintre acestea, 475 s-au finalizat deja prin acceptarea de catre cele doua parti a solutiilor de rezolvare propuse de conciliatorii CSALB.