Desi jumatate dintre romani isi evalueaza calitatea vietii ca fiind una buna, in continuare aspectele financiare si activitatea profesionala sunt elemente care le genereaza stres major. Raportul anual de cercetare realizat de CIPRA, alaturi de Reveal Marketing Research arata ca pentru romani sunt importante: odihna, echilibrul dintre viata personala si cea profesionala, iar familia si starea de spirit raman factori esentiali pentru calitatea vietii.
Calitatea vietii romanilor. Ce le ofera satisfactie?
Cercetarea realizata in luna mai a acestui an, de Centrul de Informare, Prevenire Risc si Analiza si Reveal Marketing Research, arata ca 52% dintre respondenti isi evalueaza calitatea vietii ca fiind buna, 43% o considera ca fiind medie, iar 5% o apreciaza drept slaba. Cea mai buna perceptie asupra calitatii vietii o au persoanele cu venit mai ridicat (61%) si persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani.
Calitatea vietii romanilor este influentata de cateva elemente primordiale. Astfel, cei mai multi au clasat pe primul loc somnul/odihna (54%). Un alt element important pentru calitatea vietii romanilor il reprezinta echilibrul dintre viata personala si cea profesionala (52%). In ordinea importantei urmeaza alimentatia (51%), activitatea sportiva si rasfatul cu moderatie.
In ceea ce priveste factorii importanti in viata, familia ocupa primul loc, urmata de starea emotionala, starea financiara si cea fizica, stima de sine, jobul si prietenii. Pentru cei mai multi romani, nevoia de a petrece timp cu familia si nevoia de a avea un echilibru emotional sunt aspect foarte importante.
Factori de stres: veniturile, asteptarile societatii si jobul
La polul opus, analiza a vizat si factorii care genereaza stres in viata de zi cu zi a romanilor. Acestia au ramas neschimbati fata de anul trecut. Astfel, principalii factori de stres mentionati au fost:
- cresterea preturilor
- contextul economic actual si situatia financiara
- lipsa timpului
- responsabilitatile din familie
- nevoia de a raspunde unor standarde impuse de societate
- activitatea profesionala in sine
- drumul pana la locul de munca
- seful
- colegii de munca.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 24-30.05.2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, 1008 respondenti, din mediul urban si rural, utilizatori de internet, la un nivel de incredere de 95%.