Top 4 tipuri de angajati care pot destabiliza o echipa. Cum ii recunosti?

Top 4 tipuri de angajati care pot destabiliza o echipa. Cum ii recunosti?

Productivitatea si eficienta tin de perfomanta fiecarui angajat al companiei, insa si de modul de interactiune in echipa. Ca manager, poti implementa strategii pentru a promova coeziunea si eficienta, dar uneori exista angajati ale caror atitudini sau actiuni genereaza tensiuni persistente, conflicte si scad moralul echipei. Consultantii RisCo.ro iti prezinta patru tipuri de angajati care pot destabiliza o echipa, indiferent de eforturile de integrare:

 

  1. Criticul constant

Este acel angajat care se concentreaza pe greselile colegilor si pe probleme, nu pe solutii. Intotdeauna tinde sa submineze ideile altora, chiar si atunci cand sunt constructive. Il recunosti dupa tonul negativ persistent care poate demoraliza intreaga echipa. Prin atitudinea sa, reduce motivatia colegilor de a contribui cu idei noi, creeaza un climat de defensivitate si poate cauza conflicte indirecte intre colegi, deoarece critica constanta poate fi perceputa ca atac personal.

Este important sa ii oferi feedback clar si sa ii limitezi comportamentul distructiv. Incurajeaza implicarea lui in proiecte care cer evaluari constructive, cu reguli clare privind feedback-ul.

  1. Drama queen

Este scanteia care aprinde mereu conflicte. “Angajatul drama queen” amplifica orice problema minora si transforma tensiunile mici in conflicte majore. Tot el este cel care creeaza barfe sau zvonuri care tulbura armonia echipei. Mai mult, poate manipula colegii pentru a-si satisface propriile interese si se victimizeaza la tot pasul. Are un impact negativ asupra echipei prin scaderea increderii intre membri, generarea de stres si anxietatea la locul de munca.

Pentru a-l tempera, ca manager, este recomandat sa abordezi situatiile conflictuale imediat si obiectiv, sa incurajezi comunicarea deschisa si transparenta intre colegi, pentru a evita escaladarea situatiilor.

  1. Conservatorul rigid

Este angajatul care se opune noilor proceduri, tehnologii sau idei, indiferent de beneficiile lor. Poate sabota initiativele sau poate incetini progresul echipei. Este cel care critica schimbarile fara a oferi alternative constructive si astfel franeaza inovatia si adaptarea. Prin comportamentul lui, creeaza frustrare in randul colegilor care incearca sa evolueze.

Este important sa ii explici clar beneficiile schimbarilor si sa il implici in proces. Daca rezistenta persista, poate fi necesara realocarea rolului.

  1. Angajatul egocentric

„Eu, eu si iar eu…” este tiparul dupa care poti recunoaste un astfel de angajat.  Pune mereu propriile interese si succesuri inaintea echipei. Rareori ofera ajutor sau recunoaste meritele altora si poate folosi colaborarea doar pentru castig personal. In timp, prin atitudinea sa va crea resentimente si rivalitati si va reduce cooperarea.

Pentru a-l tempera este recomandat sa clarifici obiectivele echipei si responsabilitatile sale si sa recunosti meritele tuturor, oferind mereu feedback obiectiv.

Un angajat dificil nu este de eliminat, nici nu trebuie marginalizat sau sanctionat. Cheia este identificarea timpurie a acestor pattern-uri si implementarea unor strategii clare pentru a proteja echipa: comunicare transparenta, stabilirea limitelor si, daca este nevoie, actiuni disciplinare.