Indiferent cat de bine esti pregatit, inainte de o prezentare sau inaintea unei sedinte importante pot aparea situatii neprevazute. Fie ca vorbim despre stari de sanatate nepotrivite, blocaje de moment, emotii puternice sau presiune, este nevoie de tact si strategie pentru a le depasi. Felul in care le gestionezi poate demonstra maturitate si capacitatea de a ramane calm in conditii de presiune.
Sub lupa tuturor: Cum depasesti eficient cele mai dificile situatii?
Se apropie un moment important al carierei tale, de sedinta care urmeaza depinde evolutia ta sau este un contract foarte important sau pur si simplu un bilant. Vocea tremura si mintea da semne ca se opreste. Este o senzatie pe care cu siguranta nu si-o doreste nimeni, dar totusi ea poate sa apara pentru ca suntem oameni, nu roboti. Iata doar cateva cumpene care pot aparea in timpul unei prezentari, sedinte:
- Probleme de sanatate in ziua prezentarii
Chiar si cu o pregatire exemplara, corpul are uneori propriul plan. O migrena, o raceala subita sau o stare generala proasta sau o problema de sanatate mai grava pot afecta calitatea discursului. Nu te bloca! Incearca sa comunici transparent, dar concis, sa pui accent pe esential si sa eviti detaliile prea complexe. Foloseste suport vizual suplimentar: slide-uri, grafice sau notite.
- Stare de disconfort in timpul discursului
Tremurat, ameteala sau un disconfort fizic. Poate ca le-ai experimentat si tu pana acum sau te temi ca pot aparea la urmatoarea situatie in care este in centrul atentiei. Exista totusi cateva strategii rapide: respiratie adanca, pauze mici, suport, hidratare.
- Cand uiti tot ce ai pregatit
Nu te lasa pacalit de aparente. Celebra „cadere de memorie” poate aparea si celor mai experimentati vorbitori. Desi ai pregatit totul si pare ca stii sa raspunzi la orice intrebare, poate aparea si o astfel de situatie. De aceea este important sa ai mereu informatii pe notite sau o prezentare video, sa nu te temi sa ceri o pauza sau sa incerci sa depasesti momentul interactionand cu audienta.
- Emotiile
Emotiile sunt firesti si chiar utile, pentru ca arata ca iti pasa. Totusi, ele te pot coplesi, daca nu le gestionezi corect. Nu te gandi la eventuale greseli, adopta o pozitie corecta, contact vizual cu 1–2 persoane prietenoase din public, adopta un ton calm si miscari lente.
- O veste proasta primita chiar inaintea prezentarii
Nu poti controla totul si pot aparea deseori astfel de situatii. Poate fi vorba de o problema personala, un conflict, un incident in firma sau o decizie negativa.
Inainte de a incepe aloca-ti timp pentru a procesa emotia, fa exercitii de respiratie, cere o amanare scurta pentru a-ti regla starea si apoi concentreaza-te strict pe subiect!
- Bullying-ul sau presiunea venita de la sefi sau colegi
Uneori, si mediul profesional poate pune o presiune suplimentara, fie prin remarci rautacioase, fie prin asteptari nerealiste, abordare autoritara. Pastreaza tonul profesional, indiferent de provocari! Stabileste limite si nu tolera umilinte.
In astfel de momente, pregatirea conteaza, dar adaptabilitatea face diferenta.