Marii angajatori din Romania spun ca nu mai gasesc meseriasi pe care sa ii recruteze si vor sa aiba un cuvant de spus inclusiv in privinta modelului in care sunt pregatiti si selectati profesorii din invatamantul profesional si tehnic. Mai mult, ei atrag atentia ca marea majoritate a profesorilor din aceste scoli se apropie de pensionare.
Invatamantul profesional si tehnic are o reputatie proasta, profesori de peste 50 de ani si bani doar pentru salarii, nu si pentru investitii si pregatirea continua a profesorilor, arata Raportul “Invatamantul profesional si tehnic – provocari si perspective de dezvoltare”, realizat de Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii - Academia Romana, in cadrul programului Romania Meseriasa al OMV Petrom.
„Angajatorii pot oferi locuri de munca, Insa nu gasesc oameni pregatiti pentru ca scoala nu reuseste sa-i pregateasca pentru piata muncii. Pe de alta parte, angajatorii nu-i pot pregati pentru calificarile de care au nevoie”, a declarat Mona Nicolici, manager al Departamentului de sustenabilitate, OMV Petrom, la lansarea raportului.
“Acolo unde va fi scoala profesionala si unde se va crea educatie profesionala vor veni si investitori. O propunere a raportului este sa dezvoltam scoli profesionale nu doar acolo unde exista dezvoltare economica, ci si sa creem dezvoltare economica prin scolile profesionale. Dar asta inseamna o colaborare reala intre scoala, administratie locala, angajator si elev. Primaria are un rol esential, ar trebui sa functioneze ca un antreprenor care sa stie sa-si atraga investitiile”, a mai spus reprezentantul OMV Petrom.
Potrivit sociologilor de la Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii- Academia Romana, care au realizat raportul privind invatamantul profesional si tehnic, din cauza politicilor publice cifra de scolarizare din acest domeniu s-a prabusit de la aproximativ 180.000 de elevi la 12.000 de elevi în scoli profesionale în 2010. „In regiunile in care avem dezvoltare economica nu avem suficienta forta de munca bine calificata de nivel mediu. De ce? Pentru ca avem o migratie masiva a fortei de munca, avem in acelasi timp si un declin demografic, dar si o rata de parasire timpurie a scolii foarte mare. Romania are aproximativ 19% rata de parasire timpurie a scolii, spre deosebire de celelalte tari ale UE, unde rata medie este de 11%”, a explicat sociologul Claudia Petrescu.
Daca raman totusi la scoala, tinerii ajung la scoli profesionale doar ca ultima solutie, iar acolo pregatirea lor este deficitara. "Un factor care a dus la declinul învatamantului profesional si tehnic este legat de finantare. Suntem pe ultimul lor în UE ca alocare din PIB nu doar la invatamant in general, ci si la invatamantul profesional si tehnic, cu aproximavit 0,6% din PIB. Doar 5% din acesti bani sunt cheltuieli de capital- de investitii în sistem, iar 50% - cheltuieli pentru salarizare.” Elevii nu sunt pregatiti pentru specializarile cerute de piata muncii si nu este monitorizata insertia lor pe piata muncii si nici care dintre competentele dobandite le folosesc, astfel incat curricula sa fie adaptata corespunzator. Mai mult, nu sunt suficienti profesori, iar acestia folosesc materiale didactice invechite.
„Multe dintre aceste cadre didactice au peste 50 de ani. Ceea ce inseamna ca in urmatorii 10 ani vom avea o problema grava legata de numarul acestor cadre didactice. Cadrele didactice nu fac formare profesionala pe noile tehnologii pentru ca nu au unde si nu au cum. De aceea, in raport, una dintre propuneri este leaga de aceasta formare a cadrelor didactice în cadrul intreprinderilor. E important ca macar o data la 2 ani o saptamana sa invete in conditii reale ceea ce se intampla, macar utilajele cu care trebuie sa lucreze elevii lor”, a mai spus Claudia Petrescu.
Raportul propune o reforma care sa puna accentul pe nevoile angajatorilor si ale elevilor, nu pe cele ale profesorilor. Astfel, elevii ar trebui sa beneficieze de consiliere si orientare profesionala din gimnaziu, astfel incat sa aleaga in cunostinta de cauza urmatoarea forma de pregatire. La randul lor, angajatorii ar trebui implicati in mod real, nu doar formal, in luarea deciziilor. „Vorbim de parteneriat de foarte multi ani. Din pacate mai mult il mimam. Pentru a fi real, parteneriatul trebuie sa se manifeste în toate aceste momente: la nivelul selectiei elevilor - angajatorul ar trebui sa aiba un cuvant de spus in criteriile de selectie; la nivelul curriculumului specific - datorita progresului tehnologic fantastic. Scoala are putine sanse sa tina pasul cu ritmul acesta in schimbarea curriculara, in pregatirea resurselor umane”, afirma Eugen Palade, consultant în domeniu educational.
Crearea scolilor profesionale, sprijinirea angajatorilor mici prin facilitati fiscale si colaborarea inter-ministeriala permanenta sunt alte propuneri facute de specialisti in cadrul raportului.
Cititi continuarea pe Cariereonline.ro