Cum sa facem economii si ce in investim? Este o lectie care ar trebui sa fie predata inca din clasele primare, insa in Romania educatia financiara lipseste. Romanii nu reusesc sa puna deoparte bani, in primul rand pentru ca veniturile sunt prea mici, insa duc lipsa si de repere in domeniul financiar. Chiar si cei care strang bani intampina dificultati in a-i investi. Cu exceptia achizitiilor majore (o casa, o masina), romanii nu prea stiu cum sa foloseasca eficient economiile. Conform unui studiu recent realizat de compania de cercetare Reveal Marketing Research realizat la comanda XTB Romania, 3 din 4 romani au raspuns ca nu au inceput sa puna bani deoparte mentioneaza ca nu dispun de suficiente resurse.
75% dintre romanii intrebati au raspuns ca nu au venituri suficiente
Desi sunt romani care ar incerca sa puna bani deoparte sau sa investeasca, lipsa resurselor financiare ramane principala piedica pentru multi dintre ei, arata sondajul realizat de Reveal Marketing Research, solicitat de XTB Romania, companie de tranzactionare pe bursele internationale.
56% dintre respondenti spun ca, avand in vedere contextul economic dificil, deja au inceput sa puna bani deoparte sau sa investeasca. Totusi, 75% dintre cei care au raspuns ca nu au inceput sa puna bani deoparte mentioneaza ca nu dispun de suficiente resurse pentru a face acest lucru (3 din 4 respondenti). 19% dintre romanii chestionati au precizat ca nu este inca momentul pentru acest pas.
Diferente in procesul de economisire apar si intre sexe si pe grupe de varsta. Spre exemplu, 80% dintre femeile chestionate au declarat ca nu au suficienti bani pentru a investi, acelasi motiv fiind invocat si de 80% dintre persoanele de peste 55 de ani participante la sondaj. De asemenea,75% dintre persoanele cu varste cuprinse intre 24 si 44 ani afirma ca nu dispun de fonduri suficiente.
Ne lipseste si educatia financiara
Irina Cristescu, manager general al XTB Romania:
„ Lipsa resurselor ramane o provocare majora pentru multi. Educatia financiara poate fi primul pas important pentru a ajuta oamenii sa fie mai pregatiti din acest punct de vedere. Identificarea unui partener care ofera atat sesiuni de educatie financiara, cat si instrumentele necesare pentru investitii poate fi un punct de plecare”.
36% dintre respondenti considera ca ar putea investi prin intermediul unei platforme care ofera, intr-un singur loc, mai multe instrumente financiare, cum ar fi investitii pasive, obligatiuni, ETF-uri, criptomonede.
11% dintre participantii la studiu sunt interesati de ideea accesarii unei astfel de platforme, iar 7% deja investesc prin aceasta metoda, insa 31% inca nu considera aceasta optiune atractiva.
Doar 54% dintre respondenti stiu ce sunt planurile de investitii, cei mai informati fiind cei cu varste intre 18 si 44 de ani. La polul opus, 40% dintre persoanele de peste 56 de ani nu cunosc detalii despre planurile de investitii.
Sondajul, realizat de Reveal Marketing Research in luna mai 2024, a inclus un esantion de 1.004 respondenti (barbati si femei, peste 18 ani) din mediul urban si utilizatori ai internetului.