Mediul de afaceri, fie ca este vorba de antreprenori locali sau investitori straini, reprezinta motorul dezvoltarii economiilor locale. Locurile de munca, deschiderea de noi piete, introducerea de noi tehnologii si progresul, aportul financiar (prin taxele si impozitele achitate la buget) si implicarea in comunitate arata impactul semnificativ al mediului privat in economia unui oras/judet/regiune.
Exista o legatura stransa intre densitatea antreprenoriala si cresterea economica si progresul unei zone, iar politicile aplicate la nivel local pot influenta acest fenomen. Un exemplu de bune practici este Oradea, care potrivit studiului City Index 2024, are cea mai mare densitate antreprenoriala dintre orasele sub 200.000 locuitori.
City Index 2024- barometru pentru resedintele de judet din Romania
Pornind de la 51 de indicatori, studiul realizat de Institutul pentru Orase Vizionare, City Index 2024, contine mai multe clasamente, reprezentand un „instrument de lucru pentru administratiile publice, dar si pentru sectorul privat”.
City Index 2024 este in fapt un barometru ce evalueaza performanta urbana a resedintelor de judet din Romania. Cateva dintre cele mai interesante aspecte relevate de editia de anul acesta, publicata in iunie:
• Targu Mures – primul loc la capitolul Spitale & Medici
• Oradea – Cea mai mare densitate antreprenoriala dintre orasele sub 200.000 locuitori
• Bucurestiul - are cele mai mari probleme cu infractionalitatea.
• Alba Iulia – Cea mai buna calitate combinata a invatamantului gimnazial si liceal
• Cluj Napoca – Cel mai mare procent de elevi si studenti din total populatie (40%)
Oradea- Magnet pentru antreprenorii locali si investitorii straini
Oradea, centru economic, cultural si social, supranumit adesea “cel mai frumos oras din Romania” sau mai nou “cel mai instagramabil oras din Romania”, are un intreg capitol dedicat in cadrul studiului City Index 2024.
Potrivit analizei, dintre toate orasele sub 200.000 locuitori, Oradea a atras cele mai multe fonduri europene per capita pentru proiecte publice de dezvoltare – in medie circa 5.000 de lei pe locuitor in perioada 2019-2023. Investitiile publice au fost semnificative: de la proiecte de regenerare urbana, transport public, solutii ecologice de transport, patrimoniu si servicii publice.
“Companiile private – companii straine tot mai mari si-au stabilit aici o prezenta locala – nu au ramas indiferente la eforturile administratiei oradene, care a pus in practica o politica foarte coerenta de dezvoltare a parcurilor industriale si tehnologice, de atragere si de dialog cu investitorii si antreprenorii. Mai putin cunoscut e faptul ca orasul este unul foarte antreprenorial, cu un ecosistem de companii extrem de activ; la finalul anului 2022 avea 8 firme active la 100 de locuitori, reprezentand cea mai ridicata densitate antreprenoriala (numar de companii in functiune raportat la populatie) dupa Cluj Napoca si Bucuresti, ceea ce se reflecta si in rata redusa a somajului”, arata cercetarea.
Alte puncte forte ale orasului sunt:
• Proximitatea statiunilor turistice
• Ranking-ul celei mai bune universitati locale
• Efort investitii publice
• Diversitatea populatiei
• Experiente recreationale
Oradea este doar un exemplu de ecosistem local eficient. Pentru ca antreprenoriatul si investitiile sa isi puna amprenta in dezvoltarea economiei locale, este nevoie de un mediu care sa ofere accesul la resurse financiare, politici publice eficiente, facilitatile fiscale, programe de sprijinire a afacerilor, infrastructura de afaceri.