De obicei, ideile de business care reusesc sa isi arate valoarea in timp sunt cele care au la baza un “dram de nebunie”. Asa s-a intamplat si in cazul povestii lui Henry Roth, cunoscut astazi drept inventatorul faimosului ou de ciocolata Kinder Surprise.
Cum a reusit o idee aparent banala (sa vinzi ciocolata copiilor) sa devina un model de business genial, care sa aduca produsului Kinder atat fani pe viata, cat si faima internationala, din 1974 pana in prezent?
Cu “nebunia” de a crede intr-o idee si mult curaj antreprenorial, Henry Roth a inteles ca pentru a te adresa celor mici, trebuie sa inveti sa vorbesti pe limba lor.
Oamenii au darul de a se mira, de a pune intrebari, de a explora lumea, mai ales in anii copilariei. De aceea, produsul care isi dorea sa patrunda cu succes pe aceasta nisa, trebuia sa semene cu viitorii consumatori. Designul produsului era cel care avea sa faca trecerea de la poveste la realitate.
Din istoria Kinder
Un ou imbracat in staniol colorat, care contine inauntru “o supriza”, avea sa cucereasca miliarde de copii din intreaga lume. Ideea de produs a apartinut, de fapt, lui Michele Ferrero, fiul de numai 24 de ani al fondatorului companiei Ferrero (actualmente, al patrulea grup de produse de cofetarie, la nivel mondial). Michele a propus crearea unei capsule galbene, din plastic, in care sa fie plasata surpriza Kinder, gandindu-se la asemanarea cu un galbenus de ou. Se crede ca Michele a fost influentat de o traditie italiana pascala: de a coace o placinta cu o moneda inauntru.
Conceptul a fost transmis apoi elvetianului Henry Roth, cel care a transformat ideea in realitate, prin design-ul desavarsit dat produsului.
Anul 1974 a adus in magazine, pentru prima oara in istorie, un produs care avea sa ramana un bestselling product. Oul Kinder a ramas mereu asezat pe primele rafturi ale magazinelor, timp de mai bine de patru decenii.
Pe langa ideea geniala de a aduce copiilor o jucarie ambalata intr-o poveste, produsul Kinder a mai avut trei atuuri:
- Ciocolata aleasa este facuta din cele mai bune ingrediente. Accentul este pus pe lapte si continutul caloric scazut al oului de ciocolata. Vazut ca o “recompensa delicioasa” pentru cei mici, oul Kinder vinde parintilor alternativa unui produs sanatos.
- Pretul scazut al produsului. Inca de la inceptul patrunderii pe piata, Kinder Surprise si-a dorit sa fie accesibil pentru consumatori.
- Jucariile din oul Kinder fac parte din colectii uimitoare, pe care copilul va dori sa le detina. Multumirea clientului, in ceea ce priveste calitatea si ingeniozitatea produsului, a garantat fidelizarea consumatorului. Cu totii ne amintim de colectiile cu elefanti, ursi polari, crocodili simpatici pe care le avem acasa, mostenire de la ouale Kinder!
Fenomenul “Kinder” in lume. Kindermania
Kinder este vandut pe cinci continente si in 60 de tari. Studiile arata ca, numai in Europa, 95% din populatie, cu varste cuprinse intre 4-50 de ani, stiu ce inseamna Kinder Surprise.
In unele dintre tarile unde este comercializat oul-minune, acesta poarta denumiri proprii.
Elvetianul Henry Roth a ales numele de Kinder Surprise, combinand un cuvant german cu unul franco-englez. Nota esentiala a denumirii produsului este cea care pune accentul pe bucuria si surpriza aduse copiilor (“kinder”).
Germanii ii spun "Kinderuberraschung", italienii si spaniolii "Kinder Sorpresa", portughezii si brazilienii "Kinder Surpresa", iar suedezii si norvegienii "Kinderoverraskelse". Indiferent de numele ales, produsul a avut norocul de a ajunge unul dintre cele mai iubite braduri din lume, destinat recordurilor de vanzari mondiale.
5 lucruri pe care nu le stiai despre Kinder
1. Pentru tarile cu clima mai calda, producatorul Ferrero are o varianta a carei ciocolata se topeste mai greu. Aceasta este comercializata sub numele de "Joy Kinder".
2. Desi oul cu surpriza are ca public-tinta copiii, exista multi colectionari in lume care si-au facut un hobby din a aduna "surprizele" si a le expune in albume.
In anul 2007, un asemenea album, care continea 90.000 de piese, a fost vandut la o licitatie cu pretul de 30.000 euro.
3. In Statele Unite ale Americii, vanzarea oualor Kinder cu surpriza este interzisa. Decizia a fost luata potrivit unei legi din anul 1938, care interzice ca in interiorul produselor alimentare pentru copii sa se afle articole nealimentare. Legea a luat in calcul riscul copilului de a inghiti jucaria din oul Kinder. Ca urmare, singura surpriza din ouale Kinder, care poate fi comercializata in SUA, este o bomboana.
4. Productia in serie a "Kinder Surprise" a inceput in anul 1974, iar primul lot s-a vandut in timp record: intr-o singura ora, in preajma Craciunului!
5. Pana la ora actuala, ouale "Kinder Surprise" s-au vandut in peste 30 de miliarde de exemplare, mai mult decat de patru ori populatia intregului glob.
Astazi, Kinder are o faima internationala care se diferentiaza remarcabil pe piata produselor dulci, destinate publicului tanar. Cu siguranta, nici un alt produs nu va putea ataca imperiul deja creat de Michele Ferrero, cu ajutorul lui Henry Roth.
Iubit de miliarde de copii din intreaga lume, Kinder Surprise pune la dispozitia celor mici doua lumi: una care “vorbeste” papilelor gustative, gratie celor cca. 20 de grame ciocolata premium, si alta care le stimuleaza imaginatia, prin jucarii mereu surprinzatoare, colorate, uimitor de frumoase.
Kinder a aratat lumii intregi ca o idee de business, aparent banala, poate construi un brand nemuritor, atata timp cat miza cea mai puternica este conexiunea cu publicul-tinta.
Surse: Kinder.me, Buyeggsonline, Quora, Ziare.com, Wikipedia