In 2025, utilizarea tehnologiilor de inteligenta artificiala in randul companiilor europene a continuat sa avanseze intr-un ritm accelerat. Potrivit datelor Eurostat, 20% dintre companiile din Uniunea Europeana cu cel putin 10 angajati au integrat solutii AI in procesele lor de lucru. De la editarea video, la generarea de imagini si analiza, inteligenta artificiala castiga tot mai mult teren. Romania inca mai are mult de recuperat. La noi, doar putin peste 5% dintre firme folosesc AI.
Inteligenta artificiala, preferata de companiile din nordul Europei
Aproape un sfert dintre firmele din Uniunea Europeana au adoptat tehnologii de inteligenta artificiala. Aceasta cifra marcheaza o crestere substantiala fata de 13,5% in 2024, consolidand tendinta ascendenta observata in ultimii ani: 7,7% in 2021 si 8,1% in 2023.
Discrepantele regionale raman puternic vizibile. Tarile nordice continua sa fie pionieri ai digitalizarii, inregistrand cele mai ridicate procente de intreprinderi care utilizeaza tehnologii IA:
- Danemarca – 42,0%
- Finlanda – 37,8%
- Suedia – 35,0%
La polul opus, statele care adopta tehnologia intr-un ritm mult mai lent sunt:
- Romania – 5,2%
- Polonia – 8,4%
- Bulgaria – 8,5%
Aceasta diferenta subliniaza ritmurile inegale de transformare digitala, influentate de factori precum investitiile in inovare, infrastructura tehnologica si nivelul de competente digitale.
Anul 2025 a adus cresteri ale integrarii AI in mediul antreprenorial in aproape toate tarile UE, dar unele au inregistrat salturi spectaculoase: Finlanda, Danemarca si Lituania.
Cum utilizeaza companiile europene tehnologiile AI?
In privinta modului in care intreprinderile valorifica inteligenta artificiala, in 2025, cele mai frecvent utilizate aplicatii au fost cele de:
- analiza limbajului scris – 11,8%;
- generarea de imagini, videoclipuri si sunet – 9,5%;
- generarea sau procesarea limbajului scris ori vorbit – 8,8%;
- transformarea vorbirii in text – 7,2%.
Pe masura ce tehnologiile de inteligenta artificiala devin mai accesibile, tot mai multe companii din UE le adopta pentru a-si optimiza operatiunile, a imbunatati relatia cu clientii si a genera avantaje competitive.