Apetitul romanilor pentru cumparaturi online a crescut constant in ultimii ani, tara noastra inregistrand cel mai puternic avant. Pandemia si razboiul au influentat sectorul e-commerce, insa in maniere diferite si pentru scurte perioade de timp. Daca pandemia a accelerat cumparaturile la un click distanta, razboiul din Ucraina a pus frana pentru o perioada achizitiilor. Totusi, chiar si intr-o perioada de criza economica, ca cea pe care o traverseaza Romania in prezent, sectorul e-commerce ramane pe val. Potrivit informatiilor centralizate de GPeC, sectorul de e-commerce romanesc ar putea creste cu aprox. 10% in 2022 comparativ cu 2021.
Trend-urile in e-commerce in 2022
Gala Premiilor eCommerce (GPeC) este considerata cea mai relevanta competitie a online-ului romanesc si a monitorizat indeaproape evolutia comertului online romanesc pe parcursul anului 2022.
“Potrivit reprezentantilor companiilor de curierat, imediat dupa izbucnirea razboiului din Ucraina, comertul online a cunoscut un recul care s-a intins pe o perioada de cateva saptamani. Astfel, numarul de comenzi al magazinelor online a scazut cu pana la 40% pe fondul situatiei de incertitudine generate de razboi (…) Dupa socul resimtit in luna martie, trend-ul ascendent din e-commerce a revenit, iar la finalul lunii Mai 2022, numarul de comenzi livrate de magazinele online se apropia de nivelul inregistrat in Mai 2021. Incepand cu luna iulie, la nivel macro al pietei, se inregistreaza constant depasiri ale volumelor din aceeasi perioada a anului trecut, iar asteptarile sunt mai mari pentru ultimul trimestru al anului – de regula, cel care aduce volume mari de vanzari magazinelor online datorita campaniilor de Sarbatori”, se arata in analiza GPeC.
Analiza mai indica si schimbari in comportamentul de cumparare, in functie de perioadele pe care tara noastra le-a traversat. Spre exemplu, in pandemie, achizitiile erau in general electrocasnice, electronice, mobilier si decoratiuni, dar si gadgeturi. Ulterior, au revenit in top produsele de fashion, beauty si serviciile de travel.
O alta tendinta in sectorul e-commerce in 2022 o reprezinta livrarea la lockere. Clientii opteaza din ce in ce mai mult pentru aceasta varianta sustine analiza GPeC. Totodata, au castigat teren si solutiile de creditare de tip Buy Now, Pay Later (Cumpara acum, plateste mai tarziu).
Noi directii pentru antreprenorii din zona e-commerce
Andrei Radu, CEO & Founder GPeC: “Comertul online romanesc isi continua ascensiunea si este inca o piata permisiva pentru noi jucatori pe aproape orice verticala de business. Magazinele online ar trebui sa adopte motto-ul si sa isi diversifice canalele de vanzare si gama de produse, sa se extinda la nivel international si sa se axeze pe construirea de comunitati in jurul brand-ului lor, fiind proactive si venind in intampinarea clientilor cu rapiditate, convenienta si servicii de calitate”.
Situatia la zi a comertului online romanesc va fi dezbatuta pe larg in cadrul evenimentului GPeC SUMMIT care va avea loc pe 26 septembrie la Bucuresti. 7 speakeri internationali de top si unii dintre cei mai buni specialisti din Romania vor urca pe scena GPeC SUMMIT, abordand subiecte de maxim interes pentru cei care activeaza in E-Commerce si Digital Marketing: User Experience, Optimizarea Ratei de Conversie, Strategia de Digital Marketing, Psihologia Consumatorilor, Campaniile de PPC, Google Tag Manager, Google Analytics si User Research.