Cum iti alegi angajatii intr-o firma la inceput de drum? Ce tipologii sunt eficiente pentru a pune bazele afacerii?

Cum iti alegi angajatii intr-o firma la inceput de drum? Ce tipologii sunt eficiente pentru a pune bazele afacerii?

Ca antreprenor, atunci cand incepi o afacere, pe langa partea financiara, trebuie sa acorzi atentie resursei umane. Alegerea angajatilor nu este doar o decizie de HR, este o investitie importanta. O echipa mica, dar bine aleasa, face diferenta. Consultantii Risco.ro iti ofera recomandari despre cum alegi oamenii potriviti, care sunt tipologiile care aduc valoare reala unei firme la inceput de drum si cum te asiguri ca angajatii tai contribuie la cresterea firmei incadrandu-te totusi in bugetul initial.

 

Alegerea angajatilor: totul porneste de la strategie

Recrutarea angajatilor intr-o firma, mai ales daca esti la inceput de drum, nu trebuie facuta la voia intamplarii. Nu trebuie sa cazi in capcana de a alege doar oameni pe care ii poti plati usor, cu sume mici, astfel incat sa nu depasesti bugetul. Sigur, este importanta si componenta financiara, dar trebuie sa ai si o strategie:

Stabileste clar ce ai nevoie, inainte sa pornesti recrutarea: Ce sarcini trebuie rezolvate urgent? Care joburi sunt esentiale pentru functionarea de baza a firmei? La ce te pricepi tu, ca fondator?

Tine cont de buget! Angajeaza strategic, nu impulsiv! Recomandarea este sa angajezi intai pentru roluri critice, sa identifici candidati deschisi sa invete si sa se implice in activitati diverse. Poti apela si la colaboratori sau contracte part-time.

Tipologiile de angajati intr-o firma la inceput

Pentru a-ti forma echipa trebuie sa acorzi atentie detaliilor. Vei dori si oameni cu experienta, angajati competenti, dar si oameni dispusi sa invete, alaturi de care sa cresti firma. Iata cateva tipologii potrivite:

  1. Specialistul- este persoana care stie meserie si poate rezolva rapid probleme tehnice. Indispensabil pentru procese clare si evitarea greselilor costisitoare. Acesta este omul cu minimum cativa ani de experienta in domeniul tau sau intr-un domeniu conex. Rolul lui este fundamental pentru ca: poate implementa proceduri clare si eficiente; identifica din timp problemele si le rezolva rapid; iti ofera un feedback realist despre ce functioneaza si ce nu.
  2. Angajatii incepatori: ideali pentru task-uri mici, repetitive sau administrative. La inceput, bugetul este limitat. De aceea, angajatii juniori pot fi o investitie excelenta: pot acoperi sarcini simple, la un cost redus. Se pot ocupa de organizare documente, programari, evidente; activitati logistice simple; activitati de tip back-office; pregatire livrari, comenzi.
  3. Angajatul expert ( in sectoare-cheie precum marketing, contabilitate, IT, tehnic). La inceput, ai nevoie de cel putin 1–2 oameni care stapanesc bine domenii critice pentru a te ajuta sa intri in piata, sa creezi vizibilitate, sa generezi clienti, pentru a evita problemele legale, fiscale si pentru a-ti organiza bugetul.
  4. Angajatul bun pe comunicare: Acesta este omul care: comunica bine cu clientii si partenerii; poate prelua sarcini de reprezentare; raspunde rapid si profesionist si stie sa gestioneze situatii delicate. Iti permite sa delegi interactiunile cu publicul, astfel incat tu sa te concentrezi pe strategie si dezvoltare. Un astfel de angajat poate deveni pe termen lung chiar „mana ta dreapta”.

Alte tipologii utile sunt: generalistul, omul care se adapteaza oriunde e nevoie; angajatul ultra-organizat; o persoana loiala si stabila; angajatul orientat spre solutii.

La inceput de drum, cultura organizationala inca se formeaza. Asadar este bine sa incepi cu dreptul si sa alegi oameni care au etica profesionala, sunt responsabili, sunt comunicativi si pot lucra bine in echipa.