Criza facturilor continua. Dupa Hidroelectrica, alti doi furnizori au ramas in urma cu cateva luni, la emiterea facturilor

Criza facturilor continua. Dupa Hidroelectrica, alti doi furnizori au ramas in urma cu cateva luni, la emiterea facturilor

Furnizorii de energie au fost luati din nou pe nepregatite, in cazul facturilor cu preturi plafonate. Pentru al doilea an, romanii nu si-au primit facturile de cateva luni, iar situatia nu pare sa se rezolve curand. Hidroelectrica ramane in top, cu cele mai mari intarzieri in emiterea facturilor, iar Enel si Electrica au la randul lor intarzieri de trei luni. Desi a trecut iarna, romanii au platit ultima factura pentru consumul din noiembrie. Motivul anuntat de toti furnizorii il reprezinta adaptarea  sistemului informatic de facturare la modificarile legislative privind plafonarea pretului la energie.

 

Intarzieri majore in emiterea facturilor la energie

Asa cum era de asteptat, scenariul s-a repetat in privinta facturilor cu preturi compensate. In 2022, furnizorii au motivat ca au fost luati prin suprindere de reglementarile privind plafonarea si compensarea pretului, iar programele de facturare au avut nevoie de modificari. Acest lucru s-a tradus in intarzieri de cateva luni si sume cumulate de mii de lei pentru consumatori. In vara anului 2022, furnizorii inca mai reglau situatia, iar in toamna ajunsesera la zi cu facturile. Cu o singura exceptie, Hidroelectrica, furnizor ce nici in prezent nu a reusit sa emita facturi pentru toate lunile de vara.

Mai exact, in martie 2023, multi clientii vor primi facturi pentru august 2022 si septembrie 2022, vorbind de intarzieri de mai bine de jumatate de an.

Din decembrie 2022, au aparut intarzierile si la Enel si Electrica. Oamenii au asteaptat cu postasul sau notificarea din aplicatia furnizorului, au contactat companiile si au trimis index luna de luna. Ultima factura platita este cea din decembrie, pentru consumul din noiembrie. Astfel ca, si in cazul acestor consumatori, intarzierile au ajuns la pragul de trei luni...luni de iarna, cu un consum ridicat.

Singura notificare primita de clienti din partea companiilor de energie a fost cea in care sunt informati despre faptul ca procesul de emitere a facturilor va intarzia:

ELECTRICA FURNIZARE

„Draga client,

Lucram la optimizarea sistemului informatic de facturare in vederea implementarii celor mai recente modificari legislative, motiv pentru care emiterea facturilor poate inregistra intarzieri, atat pentru facturile in format fizic, cat si pentru cele electronice.

Pentru detalii cu privire la masurile de sprijin ce urmeaza a fi evidentiate in cadrul facturilor, precum si la modul de aplicare al acestora, te rugam sa consulti pagina dedicata din site-ul nostru”.

ENEL ENERGIE

Cele mai recente modificari legislative in domeniul energiei, cu impact asupra modului de facturare a consumului tau de energie electrica si gaze naturale, au intrat in vigoare in a doua parte a lunii decembrie 2022. In acest moment, noi, furnizorul tau de energie, continuam sa actualizam sistemele noastre informatice, astfel incat sa reflecte aceste modificari legislative. Acest lucru ne determina sa emitem facturile aferente consumului tau de energie electrica si gaze naturale cu intarziere. Ne cerem scuze pentru acest lucru, insa aceasta activitate este necesara pentru a reflecta corect si complet masurile legislative referitoare la plafonarea pretului la energie”, a transmis Enel.

Dupa mai bine de sase luni de asteptare, HIDROELECTRICA a transmis:

Ne bucuram sa va aducem la cunostinta faptul ca Hidroelectrica a implementat cu succes noul sistem informatic de facturare (...) Va asiguram ca facem eforturi pentru imbunatatirea continua a serviciilor oferite tuturor clientilor, iar trecerea la noile programe informatice a reprezentat unul dintre pasii absolut necesari facuti in aceasta directie. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat de perioadele de intarziere in emiterea facturilor. Dorim sa reamintim ca termenul de plata a facurilor emise de catre Hidroelectrica este unul relaxat, de 45 de zile in cazul clientilor casnici, respectiv de 30 de zile in cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalitati.Daca va aflati in dificultate in ceea ce priveste plata facturilor, aveti posibilitatea de a opta pentru esalonarea sumelor restante, plata urmand a fi facuta in maximum 6 rate lunare, de valori egale”.

Pretul plafonat pentru energie electrica

Guvernul a prelungit schema de plafonare a pretului la energie electrica. Astfel ca, in perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025, clientii casnici de energie electrica beneficiaza de urmatoarele preturi finale facturate plafonate:

-maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul lunar cuprins intre 0 si 100 kwh inclusiv;

-maximum 0,8 lei/kWh, cu TVA inclus, in cazul in care consumul lunar realizat este cuprins intre 100,01 şi 255 kWh. Pentru consumatorii care depasesc acest nivel, dar nu realizeaza un consum mai mare de 300 kwh, pretul maxim este de 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru diferenta de consum ce se incadrează in intervalul 255kWh-300 kWh.

-maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul lunar ce depășește 300 kWh.