Analiza RisCo: Craciunul in cifre

Analiza RisCo: Craciunul in cifre

V-ati intrebat vreodata cam cat cheltuie romanul de rand, ca tine si ca mine, de Craciun? Dar macar cat incaseaza marile companii la final de an?

Da, oamenii iubesc sarbatorile, retailerii si mai mult. Se cheltuie bani, se cumpara cadouri, iar casele de marcat sunt pline. De la buticuri de cartier la hipermarketuri, rafturile se golesc in sunet de clopotei. Luminitele din vitrine si mirosul de sarbatoare creaza o imagine aproape romantica, una in spatele careia stau cuminti cifre rotofeie. Retailerii isi freaca si ei mainile. Dar nu de ger, ci de nerabdare. Cum altfel, cand vanzarile le zburda chiar si cu 30-40% peste medie?

Si uite asa, Mos Craciun a devenit o masina de vanzari, iar Craciunul brandul sau personal, poate cel mai puternic, caci cine mai are “birouri” in toate colturile lumii? Un brand egocentric care ia proportii colosale si explodeaza in noaptea de Ajun, intinzandu-se peste tot globul, de la Polul Nord, la fabricile din China unde se lucreaza de zor, evident tot la... cadouri de Craciun.

Si pentru a va ajuta sa intrati si mai mult in spiritul Craciunului am facut niste calcule, asa ca de final de an. S-ar putea sa ridicati vreo spranceana, sa vi se zbata vreo pleoapa, insa nu putem sa nu ne intrebam cum intr-o tara in care toata lumea se plange de saracie lucie si de salarii cu mult sub media Europeana, la capitolul cheltuieli, romanii par sa recupereze cu sarg si daruinta.

Romanii, liderii cumparaturilor de iarna

In era consumerismului, construim nevoi artificiale, tranformam traditii in business-uri profitabile, si lasam ca toate acestea sa determine “normalitatea” lumii in care traim. O normalitate in care cheltuim de zor, fara a ne pasa prea mult de consecinte. Restul e statistica.

Asadar, daca va asteptati ca tari precum Marea Britanie, Germania sau Danemarca sa fie fruntase si la capitolul cheltuielilor de sarbatori, caci doar sunt tari cu economii puternice si calitate a vietii crescuta, ei bine v-ati inselat. Cu un procent de peste 30% din veniturile lunare nete alocat pentru cumparaturile de Craciun, Romania este fara doar si poate vedeta topului nostru, urmata timid de Germania cu un procent de 21% si apoi de Finlanda si Marea Britanie, care stau cuminti sub procentul de 20%, ca doar asa le sta bine unor tari cu productie mare si consum mic, raportat la veniturile lunare.

Ce cadouri cumpara romanii de Craciun

Si ca sa completam pleiada de statistici dedicate acestei perioade, cel mai mare procent din bugetul alocat pentru Craciun este destinat pentru haine si jucarii. Mai exact 43% pentru haine si 26% pentru jucarii, daca ne referim la Romania, in timp ce in Marea Britanie procentele sunt de 21% pentru haine si 21% pentru jucarii, iar in Finlanda de 16% haine si 17% pentru jucarii.

Unde petrec romanii sarbatorile?

La capitolul timpului petrecut de Craciun, romanii sunt ceva mai traditionalisti, aproximativ 77% din persoanele chestionate urmand sa isi petreaca sarbatorile acasa, in familie. Totusi, persoanele cu venituri ridicate si mai putin atasate valorilor traditionale aleg sa isi petreaca sfarsitul de an in locatii exotice, Dubai si Thailanda fiind principalele atractii, urmate de vacantele tip “city-break” in capitalele europene: Londra, Viena si Paris.

Consumerism versus traditie

Suma cheltuita pe cadouri nu depinde de cati bani ai in buzunar, ci mai degraba de cat de puternice sunt relatiile inter-umane si traditiile din societatea respectiva.

Entuziasmul brand-urilor sustinut si intretinut de campanii de marketing din ce in ce mai rafinate si dedicate, transced nevoia si traditia. Traducem totul in castig, in succes de business, dar in Romania consumul in sine nu a adus o dezvoltare fantastica, desi la capitolul cheltuieli, romanii par sa “joace” la nivelul altor state din Europa.

Pana una alta, cheltuielile noastre de sarbatori cresc in pas alert, de la an la an. Chiar daca in 2015 abia depaseau 100 de euro, in opinia analistilor RisCo, in acest an se asteapta ca media sa se apropie de 130 de euro.

Speram totusi ca sarbatorile sa nu se traduca doar prin dependenta de cumparaturi si achizitionarea de obiecte si servicii, si ca in spatele cifrelor si a fericirii de moment, mai stau inca valorile si traditile adevarate de Craciun.