Romanii pun pe lista de sarbatori anul acesta mai intai ce este cu adevarat necesar, iar apoi, daca mai ramane buget…adauga si cateva dorinte. Teoretic, am putea spune ca au devenit mai cumpatati si ca respecta o regula de baza in educatia financiara, practic insa, este vorba doar de bugete mai mici alocate sarbatorilor, din cauza crizei. Conform unui sondaj realizat recent la initiativa tbi bank doar 11% spun ca vor aloca mai multi bani pentru cumparaturile de Craciun, in timp ce 40% spera sa pastreze acelasi buget ca anul trecut.
Scumpirile schimba planurile de Craciun: 9 din 10 romani isi limiteaza cheltuielile de sarbatori
Scumpirile din ultimele 12 luni au pus presiune pe bugetul romanilor, iar acest lucru se reflecta direct in planurile de cheltuieli pentru sarbatori. Potrivit unui sondaj realizat recent la initiativa tbi bank, 49% dintre romanii chestionati intentioneaza sa cheltuie mai putin in acest sezon de iarna comparativ cu decembrie 2024.11% spun ca vor aloca un buget mai mare pentru cumparaturile de Craciun, in timp ce 40% estimeaza ca vor reusi sa se incadreze in aceleasi limite financiare ca in 2024.
Datele indica un nivel ridicat de prudenta in randul consumatorilor. In ceea ce priveste sumele concrete:
- 48% dintre romani spun ca nu vor depasi pragul de 500 de lei
- 15,3% estimeaza un buget cuprins intre 500 si 700 de lei
- 16,7% se asteapta sa cheltuie intre 700 si 1.000 de lei.
85% dintre participantii la sondaj afirma ca vor apela la economii personale sau la veniturile obtinute in lunile anterioare, iar 15% dintre romani nu dispun de fonduri puse deoparte si iau in calcul contractarea unor imprumuturi sau utilizarea solutiilor de finantare in rate fara dobanda.
Scaderea puterii de cumparare, resimtita in prag de sarbatori
Perceptia generala este ca darurile de Craciun vor fi semnificativ mai scumpe in acest an. Aproape 32% dintre romani estimeaza ca preturile cadourilor au crescut cu aproximativ 30% fata de sarbatorile din 2024, in timp ce 18% se asteapta la majorari si mai accentuate, de cel putin 40%.
In ciuda presiunii asupra bugetelor, romanii raman atenti la modul in care aleg cadourile. Peste 83% spun ca decizia de cumparare este influentata in primul rand de gusturile si nevoile celor care vor primi darurile. Planificarea din timp este o strategie adoptata de 78% dintre respondenti, iar reducerile si promotiile cantaresc tot mai mult in decizia finala, fiind considerate importante de 70% dintre participantii la sondaj.
In privinta tipurilor de produse preferate:
- 38% iau in calcul articole din zona de beauty si fashion
- 28% vizeaza in principal jucariile
- 25% dintre respondenti se orienteaza si catre produse electronice.
Numarul cadourilor ramane, insa, restrans. Aproape 46% dintre cei chestionati spun ca vor cumpara cel mult doua sau trei cadouri, destinate in special membrilor familiei sau persoanelor apropiate.
Sondajul tbi bank a fost desfasurat in octombrie 2025, la nivel national, prin platforma iVox, pe un esantion total de 1.011 utilizatori de internet din Romania. Peste 53% dintre participanti sunt de sex masculin, iar peste 30% dintre respondenti lucreaza in sectorul de stat.