Angajatii romani inteleg necesitatea formarii continue pentru a evolua in cariera, prin programe de training si cursuri, insa nu cred neaparat in eficienta acestora. Mai degraba participa pentru a bifa prezenta, pentru dezvoltare personala si nu in ideea de a capata noi competente pentru cariera profesionala. Un studiu realizat de EY, companie care furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, arata ca doar 65% dintre angajati vad aplicabilitatea directa a training-urilor, in rolurile lor actuale.
Mai degraba dezvoltare personala, decat dezvoltare profesionala
Desi rolul acestor programe este de a conduce la noi competente, de a actualiza cunostinte si de a-i ajuta pe cursanti sa ramana competitivi in mediul profesional, studiul arata ca doar 65% dintre angajati vad aplicabilitatea directa in rolurile lor actuale.
Cercetarea realizata recent de EY privind necesitatea upskilling-ului si reskilling-ului in randul fortei de munca, a evidentiat faptul ca angajatii si managerii din toate sectoarele de activitate (73%) recunosc valoarea imbunatatirii competentelor, dar realitatea este ca majoritatea - 7 din 10 respondenti - se inroleaza in programe de upskilling/reskilling pentru dezvoltarea personala, nu pentru avansarea in cariera, punand sub semnul intrebarii eficacitatea acestor programe.
Horatiu Cocheci, People Advisory Director, EY Romania:
"Pentru a raspunde eficient nevoilor angajatilor, este crucial sa adoptam o abordare diferentiata si personalizata in crearea programelor de reskilling si upskilling, altfel riscam sa perpetuam un ciclu de initiative sterile care nu aduc nicio imbunatatire tangibila".
Abilitatile esentiale pe piata muncii in urmatorii 10 ani
Studiul a evidentiat si abilitatile esentiale pentru urmatoarea decada, pe piata muncii. Astfel, competentele digitale, inteligenta artificiala, securitatea cibernetica si tehnologiile verzi sunt considerate abilitatile viitorului. Cateva date relevante ale cercetarii:
- 51% dintre participanti au clasat competentele digitale ca fiind cele mai importante pentru recalificare si cresterea competentelor profesionale. Aproape jumatate (49%) din respondentii la studiu au confirmat prezenta programelor de crestere a competentelor digitale in compania in care activeaza;
- pe locul doi in frecventa celor mai des intalnite cursuri, organizate de 41% din companii, cele de competente soft se afla semnificativ peste importanta pe care respondentii o percep pentru aceste cursuri;
- 50% dintre respondenti - considera ca programele actuale de reskilling/upskilling esueaza in a dezvolta soft skills adecvate scenariilor reale de viata;
- pe locul cinci in topul importantei pentru programele de dezvoltare, cu 38%, se afla programele de dezvoltare referitoare la inteligenta artificiala (IA);
- 85% dintre respondenti considerand ca fiecare profesionist, indiferent de sectorul in care activeaza, ar trebui sa dobandeasca cunostinte despre IA.