Multe afaceri par profitabile la prima vedere, dar au grave probleme de cash flow. Uneori, firme care arata bine ‘pe hartie’ sunt in situatia de a nu-si putea onora platile catre partenerii de afaceri, salariati sau stat si astfel pot intra in insolventa. Alteori sezonalitatea in vanzari, coroborata cu un grafic nefericit ales de rambursare a creditelor bancare poate produce ‘sufocarea’ companiei si incetarea platilor catre banca ori partenerii de afaceri.
Companiile care se dezvolta prea rapid si au nevoie de investii in active fixe (cladiri, echipamente, mijloace de transport), cele care isi cresc cifra de afaceri pe seama oferirii de discounturi, termene de plata mai indelungate pentru clienti, sau firmele in care nu exista un management adecvat al riscurilor de incasare a facturilor de la clienti, pot avea probleme de lichiditate pe termen scurt sau chiar probleme cronice (pe termen lung).
Intr-o companie cu un management financiar performant, informatiile privind fluxurile de numerar din operatiuni sunt gestionate lunar. Incasarile trebuie corelate cu obligatiile de plata pe care firma le are, astfel incat sumele care intra pe cont sa acopere platile curente si daca este posibil sa ofere si o marja de confort, pentru situatiile neprevazute in care unele facturi nu sunt incasate la timp.
Ce faci cand banii nu ajung pe conturi la timp
Investitiile trebuie corelate cu potentialul companiei de a genera cash, sau trebuie finantate din surse externe (banii actionarilor, credite bancare pe termen lung). Cresterea prea rapida a vanzarilor, chiar daca este posibila din punct de vedere operational si din punct de vedere al conditiilor de piata, trebuie si finantata in mod adecvat. Calitatea clientilor, atat a celor ‘vechi’ sau ‚tradionali’ cat mai ales a celor noi trebuie verificata printr-un sistem specializat pentru a evita riscurile de neincasare.
In primul rand, este nevoie ca managerii sa inteleaga motivele lipsei unor fluxuri de numerar adecvate - fie ca este vorba de investitii finantate din activitatea curenta, de sezonalitatea activitatii sau de o ‘fortare’ a cresterii vanzarilor, pe seama unor termene de plata mai lungi, puse peste discounturi oferite clientilor. Fiecare dintre aceste evenimente determina un alt motiv si pentru fiecare dintre ele trebuie luate alte masuri.
Asadar, in functie de fiecare sursa a sufocarii fluxurilor de numerar din companie, trebuie luat un alt set de masuri care sa contracareze aceasta limitare.
Strategii de cash flow pentru IMM-uri
Principala problema a IMM-urilor este ca nu pot accesa cu usurinta credite bancare atunci cand au nevoie: in special cand au probleme de cash-flow, companiile mici prezinta si indicatori financiari fragili iar institutiile financiare le refuza finantarea. De aceea, persoanele juridice trebuie sa aiba grija sa isi coreleze cresterea cu banii pe care ii au la dispozitie cu certitudine, iar verificarea partenerilor de afaceri sa fie o activitate ce trebuie facuta in mod regulat.