Chiar daca nu poti controla evolutia economiei, intotdeauna poti controla cheltuielile firmei tale! Iata cateva idei ingenioase prin care antreprenorii au reusit sa faca economii si sa-si dezvolte afacerea, chiar si in vremuri potrivnice.
Taie costurile cu chiria. Costurile cu spatiile pentru birouri atarna greu in bugetul unei firme de tip IMM. Renegocierea contractului de inchiriere sau relocarea intr-o alta zona, mai ieftina, poate reduce cheltuielile firmei considerabil.
In ultimii ani, in special in Bucuresti, putem vorbi despre o supra-oferta de spatii de birouri; in consecinta, preturile de inchiriere au scazut puternic. Foloseste insa acest instrument doar daca costul cu chiria reprezinta un procent important din costurile totale ale firmei tale!
Vinde mai repede. De ce sa astepti sa-ti ajunga produsele in stoc pentru a le promova? Seful unui site care vinde masini second-hand scoate la vanzare masinile inainte sa-i fie livrate. Astfel reduce perioada in care masina este depozitata in parcul sau auto de la 44 la 36 de zile, salvand astfel sume importante din cheltuielile financiare cu dobanzile, asigurarea si costurile de depozitare, in timp ce vanzarile companiei o duc foarte bine. Cu cat scazi ‘timpii morti’ din ciclul de conversie a numerarului, cu atat profitabilitatea firmei tale creste, iar numerarul iti ajunge pe cont mai repede.
Negociaza facturile la utilitati. E usor sa cazi in capcana de a crede ca cheltuielile de rutina precum utilitatile nu se negociaza. Exasperat de factura lunara la cablu, seful unui local de noapte a cerut un dicount furnizorului de cablu si l-a obtinut imediat.
A procedat la fel cu majoritatea contractelor la utilitati si a reusit sa reduca semnificativ costurile in fiecare luna.
Scade costurile bancare. Costurile bancare pot fi reduse in masura in care poti renegocia cu finantatorii tai, sau daca iti poti diminua creditele de la banci. Daca vei reusi sa iti scurtezi ciclul de numerar, vei putea in consecinta sa reduci si creditele bancare pentru capitalul de lucru.
Externalizeaza serviciile neesentiale. Multi antreprenori care activeaza in mediul online nu se simt confortabil sa stocheze informatii vitale in alta parte decat in propriul sediu.
Totusi, utilizarea unor servicii externe (de exemplu servicii de mail prin Google sau Amazon, utilizarea unor servere externe sau sercii i-cloud, etc) pot reduce semnificativ costurile de operare ale firmei. Similar, orice serviciu neesential poate fi externalizat si transformat dintr-un cost fix in unul variabil (vezi exemplele Romtelecom, OMV Petrom, Dacia, etc).
Esential pentru orice antreprenor este sa inteleaga structura de costuri a firmei sale si in consecinta sa reduca acele cheltuieli care fac diferenta.
Spre exemplu, nu este eficient din punct de vedere economic sa reduci costurile cu apa minerala, cafeaua si sucurile pe care le oferi gratuit salariatilor: in primul rand ii vei demotiva pe angajati, iar economia pe care o vei face va reprezenta o fractiune dintr-un procent. In schimb, trebuie sa reduci costurile care reprezinta un procent important din totalul cheltuielilor tale.