Chiar si la locul de munca, experienta si cunostintele pierd teren in fata importantei abilitatilor de interactionare. David Deming, economist la Harvard, a studiat felul in care se realizeaza task-urile la locul de munca, din 1980 pana in prezent, ajungand la concluzia ca cele care implica abilitati sociale au inregistrat o crestere de 24%. De asemenea, Deming a notat o crestere a salariilor pentru joburile care puneau accent pe aptitudini sociale.
Abilitatile sociale si luciditatea apartin de inteligenta emotioanala, cea care este responsabila de performanta la job, in masura de 58%, conform unui studiu realizat de TalentSmart, pe un esantion de peste 1 milion de oameni. Cei care nu au un scor foarte bun de inteligenta emotionala sunt dezavantajati la job.
Exista 9 tipologii de angajati care nu reusesc sa avanseze profesional. Incearca sa nu stai pe langa ei sau sa te transformi intr-o versiune a lor!
1. Lasul
Frica este un factor motivational foarte impactant. De aceea, multi candidati la presedintie vorbesc despre oponenti ca niste oameni care “vor distruge economia” si exista atatea slogane care ne sperie ca “fumatul ucide”.
La locul de munca, oamenii depasesc frica recurgand la un comportament irational si daunator pentru cei din jur. Colegii lasi ii invinovatesc repede pe ceilalti, musamalizeaza greselile, si nu au curajul sa apere cauzele sau argumentele bune.
2. Dementorul
In lumea creata de J. K. Rowling, a seriei Harry Potter, dementorii sunt fiinte demonice, care le iau oamenilor sufletul. De fiecare data cand un Dementor intra intr-o incapere, se face intuneric si oamenii isi amintesc numai lucrurile rele din viata. Rowling a precizat ca a inventat acest tip de personaj, avand in gand persoanele negativiste care iti fura bucuria si energia. Dementorii vad doar partea goala a paharului, fac scenarii apocaliptice, inspira teama, si ii fac pe oamenii din jur sa se simta inconfortabil.
3. Arogantul
Oamenii aroganti te vor face sa iti pierzi timpul, pentru ca ei vad in fiecare situatie o competitie. Aroganta este, de fapt, o incredere falsa, pentru ca intotdeauna ascunde complexe de inferioritate si slabiciuni.
Un studiu realizat de o Universitate din Akron a aratat ca angajatii aroganti au o performanta mai slaba, sunt persoane putin agreabile, si au o multime de probleme cognitive.
4. Ganditorul cu mentalitate de turma
Aceste tipuri de persoane cred in mentalitatea “asa am procedat intotdeauna” Le este frica de noutate, de provocari, de opinii care sfideaza logica normala. Se complac cu succes in cliseele mediocritatii.
5. Amagitul
Amagitul justifica lipsa de rezultate printr-o absenta a sanselor personale. Aceste persoane nu isi dau seama ca atitudinea este cea care le face rau, nu circumstantele nefavorabile pe care si le imagineaza.
6. Temperamentalul
Exista persoane care nu isi controleaza deloc emotiile lor. Proiecteaza asupra celuilalt orice fel de emotie negativa, facandu-i pe ceilalti sa se simta vinovati pentru lucruri care nu ii vizeaza. Nu au control sau luciditate, de aceea esueaza in relatii
7. Victima
Victimele se plang mereu de ceva si fac o drama din orice situatie intampinata. Au o mare nevoie de atentie. Viseaza conspiratii la tot pasul.
8. Credulul
Naivii sunt cei mai exploatati, pentru ca permit tuturor celor din jur sa profite de pe urma generozitatii lor. De obicei, acestia muncesc mai mult decat ceilalti si nu cer recompense pentru acest lucru
9. Cel care se scuza pentru orice
Oamenii care nu au incredere in ei isi cer scuze pentru fiecare idee avuta sau actiune savarsita. Le este frica sa greseasca, asa ca isi cer scuze pentru absolut orice.
Toate aceste comportamente pot fi remediate prin exersarea inteligentei emotionale. Este nevoie doar sa existe dorinta de schimbare si putina luciditate, iar aceste persoane pot sa revina pe drumul cel bun.
Autor: Travis Bradberry, Presedinte TalentSmart
Traducere: Diana Petroiu
Sursa: Entrepreneur