5 tipuri de angajati dificili si metode pentru gestionarea comportamentului lor!

5 tipuri de angajati dificili si metode pentru gestionarea comportamentului lor!

Orice manager isi doreste sa aiba angajati implicati, dedicati, rezilienti si cu spirit de echipa, insa in realitate, situatia nu este tocmai roz. Oamenii cu pareri si comportamente diferite, pusi la un loc, nu reusesc intotdeauna sa dea randament. Daca unii pot fi dificili, altii se dovedesc angajati de cosmar. Problema nu este ca nu au performante individuale, ci faptul ca nu pot functiona ca echipa, iar asta afecteaza dinamica si imaginea companiei. Iti prezentam 5 tipuri de angajati dificili si metode eficiente pentru gestionarea comportamentului lor:

 

Angajatul negativist/pesimist

Este tipul de angajat care penduleaza intre cele doua atitudini. Fie vede totul negru, isi pune la indoiala propriile aptitudini, contesta orice idee, crititica si se critica si pe sine, fie nu reusesc sa gaseasca nicio motivatie pentru a lucra, pentru a-si valorifica ideile si a atinge performanta. Aceste persoane nu isi gasesc locul intr-o echipa, tind sa-I traga in jos si pe cei din jur, sunt sarcastici, vad un esec in orice provocare.

O comunicare deschisa, intelegerea sursei nemultumirii, prezentarea obiectiva a situatiei sunt metode prin care poti gestiona comportamentul unui astfel de angajat. Este important sa nu fie ignorata atitudinea sa si sa existe dialog. Este genul de angajat caruia uneori trebuie sa i se dea aripi, sa i se arate incredere, iar alteori este necesar sa ii fie impusa conduita pozitiva fata de un proiect, fata de companie.

 

Angajatul neimplicat

Il recunosti rapid, pentru ca este genul de persoana care pierde timpul. Se plictiseste usor de o sarcina, abandoneaza rapid un proiect, tergiverseaza finalizarea unui task, are nevoie de multiple solicitari si mai grav, tinde sa distraga si atentia colegilor. Nu se sfieste sa aiba alte preocupari, precum navigarea in social media, pauzele dese la cafea si discutiile interminabile pe holurile companiei.

Este important sa existe o interventie in cazul unui astfel de angajat, pentru a i se impune limite. Trebuie sa i se reaminteasca faptul ca exista un regulament in companie si un cod de conduita. Apoi poti trece la sistemul de tip recompensa/sanctiune. Nu este recomandat sa apelezi de la prima abatere la o masura radicala, ci mai degraba sa acorzi un avertisment si sa explici clar salariatului ce are de facut in viitor.

 

Angajatul atotstiutor

Este dificil sa lucrezi cu o astfel de persoana, pentru ca are tendinta sa creada ca le stie pe toate. Il recunosti prin atitudinea sfidatoare, reactiile dure fata de colegi, respingerea oricarui argument si impunerea propriei viziuni. Va manifesta un comportament arogant si vat rata orice interactiune cu atitudine de superioritate. Incapatanarea il impiedica sa vada si alte perspective, sa colaboreze si sa accepte opiniile celorlalti. Cu siguranta nu este un om de echipa si chiar si in modul de lucru individual poate crea probleme, alegand sa aplice intotdeauna propriile idei si mijloace de realizare a unui proiect, chiar daca se dovedesc gresite.

De asemenea, primul pas este dialogul. Trebuie sa i se explice impactul atitudinii sale asupra celor din jur, faptul ca nu este cazul sa actioneze ca one-man show. Ii poti prezenta alternative: sa invete sa lucreze in echipa sau sa-I delegi anumite sarcini pe care le poate realiza individual pana la un anumit prag, urmand ca apoi sa lucreze alaturi de ceilalti. Este nevoie sa fie expus cat mai multor exercitii de brainstorming, pentru a intelege potentialul muncii in echipa.

 

Angajatul agresiv

Este in permanenta in ofensiva. Este tipul de angajat care se aprinde la cea mai mica scanteie, care se cearta permanent cu ceilalti colegi si recurge si la agresivitate verbala sau chiar fizica. Este la baza tot un fel de atotstiutor, doar ca are si elementul de violenta. Cand nu se poate impune verbal, o face cu actiuni care genereaza un mediu ostil la locul de munca.

Fata de un astfel de comportament trebuie sa manifesti toleranta 0. La prima abatere, explicit clar consecintele, iar la urmatoare, treci la sanctiunea drastica si anume concedierea. O varianta ar fi si izolarea acestui angajat si trasarea unor sarcini pe care sa le rezolve in modul de lucru individual, dar atunci cand comportamentul este unul agresiv cu atingere la siguranta celor din jur, cu greu poate fi controlat.

 

Angajatul- martir

Este tipul de angajat care nu stie sa spuna “NU”, care nu are puterea de a-i refuza pe cei din jur, care se incarca peste masura cu sarcini, doar pentru a fi placut, acceptat, apreciat de colegi. Problema este ca pe masura ce accepta mai mult, i se cere mai mult, ceilalti profitand de situatie. Desi nu pare daunator, la un moment dat nu va mai face fata, iar rezultatele muncii sale vor fi scazute, punand in pericol activitatea companiei.

Este important sa-i comunici situatia obiectiv, dar sa ai o reactie si fata de ceilalti. Nu trebuie urcat pe un piedestal, dar nici victimizat.