Puterea lui „NU”. Cand si cum spunem „NU” in cariera?

Puterea lui „NU”. Cand si cum spunem „NU” in cariera?

Pentru multi dintre noi sa spunem „Nu” se poate dovedi foarte dificil, in special in viata profesionala. De multe ori, ajungem sa nu mai putem face fata presiunii pentru ca ne asumam si misiuni ce nu tin de noi si programul devine supraincarcat. De ce ne e greu sa spunem pur si simplu „Nu”? Din diferite motive: dorinta de a fi pe placul celor din jur, presiunea din partea sefilor si teama de a nu ne pierde jobul, nevoia de acceptare, dorinta de a excela si de performanta. Cu toate acestea, este indicat si chiar sanatos sa refuzam anumite sarcini in cariera, pentru a ne pastra echilibrul. Intrebarea care apare este: Cand si cum spunem „NU” in cariera? Consultantii RisCo.ro iti vin in ajutor cu sfaturi utile:

 

Cand stii ca este momentul sa refuzi o sarcina in plus la job?

Chiar daca iti indeplinesti cu brio task-urile de la locul de munca, deseori primesti solicitari din partea sefilor sau colegilor pentru munca suplimentara, care inseamna pentru tine stres in plus, efort si poate chiar si ore peste program. Desi este tentat sa accepti, sunt si situatii in care trebuie sa spui „Nu”.

Programul tau este deja supraincarcat

Nu iti mai asuma sa realizezi proiecte suplimentare, sa preiei munca altor colegi sau sa adaugi task-uri noi pe lista ta, atunci cand stii deja ca lucrezi la limita. Oricat de mult ti-ai dori sa ajuti, este esential sa-ti calculezi bine timpul si sa refuzi politicos si cu argumente daca cerinta iti depaseste limitele!

Colegii iti paseaza tie in mod repetat task-uri

In masura in care timpul si cunostintele iti permit este ok sa oferi ajutor altor colegi, la locul de munca. Totusi, acest comportament nu trebuie sa devina un obicei. Daca de fiecare data preiei sarcinile altora, solicitarile nu vor inceta sa apara, iar tu vei ajunge sa muncesti pentru ei si poate chiar sa ramai in urma cu proiectele tale. Ofera ajutor doar daca tu consideri ca timpul iti permite, ocazional si nu transforma asta intr-o obisnuinta.

Nu ai cunostintele si abilitatile necesare

Invata sa spui”Nu” unei solicitari atunci cand stii sigur ca nu ai cunostintele si abilitatile necesare pentru a finaliza acel task. Cu alte cuvinte daca stii ca nu te pricepi la un lucru sau nu tine de tine, nu ai in fisa postului acel task, atunci refuza cu explicatia de rigoare. Decat sa faci un lucru gresit, consumandu-ti din timpul si energia ta, este indicat sa explici celorlalti care iti sunt limitele.

Solicitarea implica un aspect ilegal sau imoral

Este sanatos sa spui „Nu” acelor solicitari venite din partea sefilor sau colegilor care incalca propriile tale principii si valori. Daca o cerinta ti se pare ilegala sau imorala, poti refuza decat sa regreti mai tarziu. Integritatea ta este importanta, la fel si sanatatea ta psihica.

Cum spui “Nu” la locul de munca?

Sa refuzi poate parea dificil si te trimite imediat cu gandul la consecinte. Este adevarat ca piata muncii si mediul profesional nu sunt perfecte, de multe ori oamenii profita de situatii pentru a pune presiune. Totusi, poti refuza linistit anumite cerinte, in termeni politicosi, fara sa fie un raspuns vehement.

Iata cativa pasi:

Asculta cerinta pana la capat!

Solicita un timp de analiza!

Cantareste-ti decizia (avantaje, dezavantaje, riscuri, oportunitati)!

Analizeaza-ti prioritatile!

Refuza fata in fata si cu argument !

• Recomanda o alternativa!

Nu te victimiza si nu-ti face autocritica!