Romania are un procent consolidat de 3,17% din PIB generat din vanzarea online, iar 94% dintre cumparatorii romani prefera sa comande online de la magazinele romanesti. Sunt date prezentate de de Asociatia Romana a Magazinelor Online, cu ocazia Zilei nationale a comertului electronic-15 octombrie.
Romanii si sectorul e-commerce
Romanii si-au adaptat comportamentul de cumparare la noile tehnologii. Achizitionarea de produse online a devenit o obisnuita pentru multi. Fie ca vorbim despre produsele alimentare, comandate prin diferite aplicatii, fie ca vorbim de produse electronice, electrocasnice, imbracaminte sau produse home&deco, romanii cumpara din ce in ce mai mult online.
Cu ocazia Zilei nationale a comertului electronic- 15 octombrie – Asociatia Romana a Magazinelor Online a prezentat cifrele sectorului e-commerce in Romania.
Potrivit ARMO, Romania are un procent consolidat de 3,17% din PIB generat din vanzarea online a bunurilor si serviciilor. Acesta ne plaseaza pe locul 3 in Europa Centrala si de Est si pe locul 12 la nivelul intregului continent european, conform Raportului European E-commerce 2023, publicat de Ecommerce Europe si EuroCommerce. In ceea ce priveste volumul vanzarilor in cadrul statelor membre UE, Romania ocupa tot locul 3 in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia si Cehia.
Sectorul de comert electronic din Romania domina piata din Europa de Est, generand aproape 60% din vanzarile in regiune, fiind estimata o cifra de afaceri de aproximativ 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro in intreaga regiune.
Ce cumpara romanii online?
Potrivit raportului European E-commerce 2023, 94% dintre cumparatorii romani prefera sa comande online de la magazinele romanesti, in timp ce 21% au comandat si de la magazine straine. La nivel european, cele mai comandate produse online sunt cele din categoria:
-haine
- incaltaminte si accesoriilor vestimentare (68% din produsele comandate online)
- carti, CD-uri, DVD-uri (34%)
- livrari de la restaurante (30%)
-produse cosmetice sau de infrumusetare (27%).
Conform unei cercetari realizate de Institutul National de Statistica (INS), in primavara anului 2023, s-au observat scaderi semnificative la pretul produselor alimentare. Spre exemplu, in luna mai fata de aprilie 2023, laptele cu 1,5% grasime s-a ieftinit cu 7%, pretul uleiului de floarea soarelui a scazut cu 3,5%. Reducerile de pret au continuat si in iunie, cu scaderi de 4,7% pentru laptele cu 1,5% grasime, 4,5% pentru faina si 3,7% pentru uleiul de floarea soarelui. Alte produse masurate de INS, cum ar fi merele, fasolea, untul, painea si malaiul, au inregistrat reduceri de pret in mediul online.