Nu toti suntem la fel, iar asta este un lucru bun. Diversitatea la locul de munca aduce si creativitate, idei, competitivitate, randament mai bun si cultiva toleranta. Totusi, atunci cand un coleg alege sa lucreze individual, nu este adeptul proiectelor de grup, al activitatilor de grup, situatia se complica si apare intrebarea: cum gestionam relatia profesionala cu un coleg singuratic?
In general, apar trei variante: este tolerat, pentru ca nu ii pot fi contestate cunostintele si abilitatile; este indemnat sa se integreze prin cooptarea repetata in diferite proiecte sau este conditionat sa lucreze in echipa si in caz de refuz se ajunge la excludere/renuntarea firmei la acel angajat. Sa le luam pe rand:
1. Toleranta fata de colegul individualist
Presupune ca ceilalti colegi sa inteleaga motivele si modul sau de manifestare. Aici intervine si rolul managerului, care poate comunica o astfel de situatie. Este poate cea mai buna varianta, in cazul in care, la locul de munca, ai un coleg singuratic. Daca atitudinea lui nu deranjeaza, nu aduce daune imaginii echipei si nu afecteaza productivitatea firmei, este recomandata toleranta fata de colegul care ofera rezultate bune, dar prefera sa lucreze independent, sa gestioneze separat si integral proiectele asumate. Este bine sa intelegi ca sunt oameni care functioneaza optim pe cont propriu si au o nevoie permanenta de control. Asadar, daca este colegul de la IT sau contabilitate, de exemplu, relatia profesionala se rezuma la a-i solicita interventia in caz de nevoie, la a-i prezenta sarcinile care ii revin si la a-i sansa sa demonstreze ce poate realiza pe cont propriu.
2. Integrarea in echipa
Este de asemenea o varianta buna, daca nu exista o reticenta sau o rezistenta totala la schimbare. In sensul in care, daca identifici un coleg singuratic, poti incerca si tu si ceilalti colegi mai intai sa discutati cu el. Comunicarea este o solutie buna. Astfel, ii aflati motivele pentru care alege sa nu lucreze in echipa, unele pot fi chiar intemeiate, ii aflati eventualele nemultumiri si puteti alege impreuna pasul urmator. Daca este dispus sa se integreze in echipa, dar treptat, puteti sa ii solicitati in anumite proiecte, sa-i lansati invitatia de a participa la diferite iesiri, teambuildinguri, fara sa existe o forma de obligatie si fara prejudecati.
3. Excludere
Nu este tocmai cea mai buna optiune, dar o astfel de reactie este des intalnita. Depinde si de nivelul de comunicare si toleranta din cadrul companiei. Apare in momentul in care reticenta se manifesta de ambele parti coleg individualist vs. echipa si incepe sa afecteze activitatea firmei. Se intampla ca angajatul sa fie bun in profesia sa, dar atitudinea sa fie recalcitranta sau sa refuze orice fel de comunicare/ opinie diferita/ solutie alternativa. Asta poate afecta atat imaginea firmei, cat si productivitatea si astfel se ajunge la excluderea din colectiv. Daca majoritatea este dispusa la negociere si comunicare, iar un singur individ refuza cu orice pret schimbarea, situatia conflictuala are ca finalitate excluderea, in cele mai multe cazuri.